اگر از پکیج دیواری استفاده می کنید لازم است بدانید

از آنجایی که پکیج یکی از بهترین وسایل برای تولید آب داغ و گرم کردن محل در فصل سرماست؛ بسیاری از مردم در سراسر دنیا طرفدار آن هستند. این وسیله علاوه بر بازدهی بالای انرژی، نسبت به بسیاری از تجهیزات گرمایشی مثل بخاری، موتورخانه، آبگرمکن و … مزایای زیادی دارد.

اگر شما هم از پکیج دیواری استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که باید از آن به درستی مراقبت کنید؛ در غیر اینصورت به سرعت دستگاه شما ایراد پیدا کرده و باید تعمیر شود. در همین راستا تصمیم گرفتیم در این مطلب نکات مهمی که باید در زمینه بدانید را به شما آموزش دهیم؛ پس اگر پکیج دیواری در خانه دارید این نکات را بخوانید.

9 نکته طلایی درباره پکیجها

·       سرویس منظم و دوره‌ای را جدی بگیرید

اولین و مهمترین نکته که می‌تواند عمر پکیج شما را بالا ببرد، سرویس دستگاه است. سرویس از آن جهت اهمیت دارد که به کمک آن می‌توانید تمام ایرادهای ریز و درشت دستگاه را قبل از بزرگ‌تر و جدی‌تر شدن برطرف کنید.

معمولا دو نوع سرویس دوره‌ای و سالانه برای پکیج انجام می‌شود. سرویس دوره‌ای ساده‌تر است و تنها وضعیت قطعات و درست کار کردن آنها بررسی می‌شود و می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. اما سرویس سالانه به طور کلی انجام شده و طی آن تعمیرکار تمام قطعات را از هم باز کرده و پس از بررسی و رفع مشکل دوباره سر جای خود قرار می‌دهد. از آنجایی که در سرویس سالیانه باید دستگاه باز شده و تمام قطعات آن تست شود، نیاز به ابزار مخصوص دارد و بهتر است توسط تعمیرکار انجام شود.

·       محافظ برق مخصوص پکیج بخرید

محافظ برق یکی از نکات مهم در حفظ سلامتی برد پکیج است. از آنجایی که برد دستورها را به قسمت‌های مختلف پکیج ارسال می‌کند، در صورت خرابی به طور کامل دستگاه از کار می‌افتد. از طرفی برد از گران قیمت‌ترین قطعات پکیج است. پس برای جلوگیری از خراب شدن آن باید برای پکیج از محافظ برق مخصوص استفاده کنید تا نوسانات برق موجب آسیب زدن به آنها نشود.

بیشتر بخوانید:  مجموعه سازه لوکس استخدام میکند

·       نحوه استفاده درست از کلیدها و تنظیم دما را یاد بگیرید

چنانچه با کار دکمه‌های روی پکیج آشنایی ندارید بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده و با توجه به نکات اعلام شده آن را تنظیم کنید. حتی اگر به دفترچه راهنمای اصلی دستگاه هم دسترسی نداشته باشید، می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. در بسیاری از مواقع دستکاری کردن بی‌مورد پکیج موجب خرابی آن می‌شود. این مشکل بیشتر در زمان تغییر دادن حالت زمستانه به تابستانه و بالعکس یا در زمان تنظیم دمای دستگاه به وجود می‌آید.

·       وضعیت سیستم ضد یخ زدگی پکیج را بررسی کنید

سیستم ضد یخ زدگی در طول زمستان با به جریان انداختن آن از طریق پمپ، باعث می‌شود آب درون لوله‌ها و پکیج یخ نزده و لوله‌ها شروع به ترکیدن نکند. اهمیت این سیستم زمانی مشخص می‌شود که در طول فصل زمستان چند روز هیچ استفاده‌ای از پکیج نداشته باشید. در این زمان دمای آب داخل لوله‌ها کم شده و شروع به یخ زدن می‌کند. برای اینکه سیستم ضد یخ زدگی پکیج شما کار کند باید برق پکیج وصل و دستگاه روشن باشد.

·       از سلامت دودکش مطمئن شوید

دودکش‌ها مسیر خروج گازهای کربن دی اکسید تولید شده به بیرون از فضا هستند. چنانچه کلاهک یا در طول مسیر دودکش ایرادی وجود داشته باشد، این گازها به جای خارج شدن به فضای داخلی وارد می‌شوند. از آنجایی که در فصول سرد سال درب و پنجره زیاد باز نیست، این گازها در فضا جمع شده و منجر به آتش سوزی یا خفگی اعضا می‌شود.

بیشتر بخوانید:  معروف ترین برندهای لباس مردانه در سال ۲۰۲۳

·       فشار هوا را روزانه چک کنید

فشار هوا از روی دستگاه و قسمت مخصوص فشار در همه پکیج‌ها قابل مشاهده است. فشار هوای استاندارد در پکیج ها بین عدد 1 تا 1.5 است. در صورتی‌که فشار هوا کم باشد آب به درستی گرم نشده یا در حین کار سرد می‌شود؛ از طرفی بالا بودن فشار نیز ممکن است موجب ترکیدن پکیج شود. در نتیجه باید به صورت روزانه این فشار را بررسی کنید تا در صورت کم یا زیاد بودن آن به کمک شیر مخصوص آن را هواگیری کنید.

·       پکیج را به صورت دوره ای رسوب گیری کنید

اگر از آن دسته افراد هستید که در آب محل زندگی‌تان رسوب و املاح زیادی وجود دارد، باید بگوییم برای زیاد شدن فشار آب و گرم‌تر شدن آب داغ مصرفی بهتر است دستگاه را رسوب گیری یا جرم‌گیری کنید. البته با توجه به اینکه جرمگیری باید با کمک اسید و مواد مخصوص انجام شود، بهتر است از یک تعمیرکار برای انجام این کار کمک بگیرید.

·       از ایراد نداشتن صافی و فیلتر مطمئن شوید

در مسیر لوله‌های پکیج چند صافی یا فیلتر نصب شده است تا از ورود ذراتی مانند سنگ ریزه و شن به پکیج جلوگیری کنند. این قصعات در بازه‌های زمانی 3-6 ماه باید چک شوند یا در صورت جمع شدن شن و ماسه، تمیز شوند. در غیر اینصورت فشار آب بسیار کم می شود.

·       سلامت محور پمپ پکیج را بررسی کنید

پمپ پکیج وظیفه دارد در صورتی‌که دستگاه در طول 24 ساعت روشن نشد، آب را به جریان بیاندازد. اگر محور پمپ پکیج ایراد داشته باشد این کار را انجام نداده و پکیج آسیب می‌بیند. برای رفع این مسئله باید محور پمپ را دستی بچرخانید و از سلامت آن مطمئن شوید. چنانچه پمپ کار نکرد، باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:  ۱۲۰سالگی پارکینگ های طبقاتی به روایت تصویر

در این مطلب سعی کردیم 9 نکته مهم که باید در صورت داشتن پکیج دیواری بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. در پایان باید بگوییم بررسی و انجام برخی از این موارد نکته خاصی ندارد و خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. اما برای انجام برخی دیگر، نیاز به مهارت و ابزار مخصوص است در نتیجه بهتر است آنها را به یک فرد باتجربه در این حوزه مثل سرویسکاران پکیج بسپارید.

سوال و جواب

  • چرا تو پکیج ایران رادیاتور هر چند دقیقه یکبار آب سرد و گرم میشه؟

ایراد می‌تواند از قسمت‌هایی مثل جرم گرفتن، خرابی ntc، خرابی مشعل یا فشار آب باشد.

  • من پکیج بوتان دارم هر وقت که حموم میریم هر دو سه دقیقه یکبار دستگاه خاموش و روشن میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

این ایراد معمولا بعلت رسوب گرفتن داخل لوله‌ها اتفاق می‌افتد.

  • از زیر اب سرد پکیج که شکل استوانه است آب چکه میکنه چی کار کنم مشکل برطرف بشه؟

می‌توانید آن را باز کنید و بدون قسمت استوانه‌ای ببندید اگر شلنگ آب نمی‌رسد از شلنگ‌های رابط استفاده کنید.

  • وقتی برق پکیج رو وصل می‌کنم کل فیوز برق خونه می‌پره مشکل از کجاست؟

به احتمال زیاد برد دستگاه ایراد دارد یا اتصالات سیم ارت و فن یا پمپ قطع شده است.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …