مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در آشپزخانه هستند که روش پخت و پز و گرم کردن غذا را متحول کرده‌اند. مایکروویوها قدیمی‌تر هستند؛ اما سولاردام‌ها به عنوان یک جایگزین نوآورانه ظاهر شده‌اند. هر دو دستگاه، ویژگی‌ها و عملکردهای مشابه و منحصر به فرد خود را دارند. اما شباهت‌ها، تفاوت‌ها و عملکرد این دو چیست؟ ضمنا هرکدام چه مزایا و معایبی برای کاربر به همراه دارد؟

مقایسه‌ی عملکرد مایکروویو و سولاردام

مایکروویوهای معمولی از امواج الکترومغناطیسی برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند. آن‌ها با ارتعاش مولکول‌های آب در غذا به پخت می‌رسند. با این حال، مایکروویوهای معمولی اغلب با توزیع یکنواخت گرما دست و پنجه نرم می‌کنند. درنتیجه، نقاط داغ و نقاط سرد درون غذا ایجاد می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به پخت نابرابر غذا شود؛ به صورتی که برخی از قسمت‌ها بیش از حد پخته می‌شوند و برخی دیگر نیم‌پز می‌شوند.

از سوی دیگر، سولاردام از ترکیب گرمای نور و مایکروویو برای دستیابی به پخت و پز سازگارتر و سریع‌تر استفاده می‌کند. این فناوری نوآورانه، توزیع گرما به طور یکنواخت در سراسر غذا را تضمین می‌کند. درنتیجه، غذاهای یکنواخت‌تری را به شما ارائه می‌کند.

در عین حال، مایکروویوها فقط از یک المنت بهره می‌برند. بنابراین امکان خرابی مایکروویو بیشتر از سولاردام خواهد بود؛ امری که باعث می‌شود نیاز به تعمیر سولاردام کمتر از مایکروویو باشد.

مزایا و معایب مایکروویو و سولاردام

مزایای مایکروویوها به راحتی و تطبیق‌پذیری بیشتر آن‌ها برمی‌گردد. مایکروویوها برای گرم کردن سریع غذاها، طبخ غذاها و یخ‌زدایی غذاها بسیار عالی هستند. با این حال، برای پختن انواع خاصی از غذاها که نیاز به قهوه‌ای شدن یا ترد شدن دارند، با محدودیت‌های همراه هستند. علاوه بر این، برخی از افراد در مورد خطرات بالقوه امواج مایکروویو برای سلامتی خود نگران هستند. اگرچه این نگرانی‌ بین سولاردام و مایکروویو یکسان است.

بیشتر بخوانید:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

از سوی دیگر، اجاق‌های سولاردام یک روش پخت جایگزین دارند. این اجاق‌ها از نظر مصرف انرژی، کارآمدتر هستند. همچنین وظایفی مانند کباب کردن، پخت و پز و بخارپز کردن غذا را بهتر انجام می‌دهند. ضمنا موارد وسیع‌تری از گزینه‌های پخت و پز پیش‌فرض دارند.

از معایب سولاردام‌ها می‌توان به ابعاد بزرگ‌تر و قیمت بیشتر اشاره کرد. به طور کلی، سولاردام از لحاظ مزایا و معایب، بر مایکروویوهای معمولی برتری دارد.

چه تفاوت‌هایی بین مایکروویو و سولاردام وجود دارد؟

اما دقیقا چه تفاوت‌هایی بین دستگاه مایکروویو و سولاردام می‌توان یافت. به طور کلی، قابلیت‌های تعبیه‌شده در سولاردام‌ها بیشتر از مایکروویوها هستند. این موضوع کاملا طبیعی است؛ چون سولاردام قدمت کمتری نسبت به مایکروویو دارد. در ادامه، تفاوت‌های اصلی مایکروویو و سولاردام را بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱) اندازه و طراحی

وقتی صحبت از اندازه و طراحی به میان می‌آید، مایکروویوها اغلب گزینه‌های فشرده و مناسبی هستند. آن‌ها در اندازه‌های مختلف، از مدل‌های کوچک مناسب برای اتاق‌های خوابگاه گرفته تا مدل‌های بزرگ‌تر ارائه می‌شوند.

از سوی دیگر، سولاردام‌ها معمولا بزرگ‌تر هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا فقط در آشپزخانه قرار گیرند. به طوری که حجم گنجایش مایکروویوها فراگیرتر است و از ۲۰ تا ۴۵ لیتر وجود دارد. اما گنجایش سولاردام ۳۸ لیتر است. ضمنا درب مایکروویو از بغل باز می‌شود. در حالی که روش باز شدن درب سولاردام از بالا به پایین است.

بیشتر بخوانید:  رزرو نوبت دکتر آنلاین، معجزه‌ای در صنعت درمان پزشکی

۲) روش‌ها و تکنیک‌های آشپزی

مایکروویو عمدتا از امواج الکترومغناطیسی برای گرم کردن غذا استفاده می‌کند؛ امری که باعث می‌شود مولکول‌های آب به ارتعاش درآیند و گرما تولید کنند. این روش، امکان پخت سریع و کارآمد را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، سولاردام‌ها برای تولید گرما و پختن غذا از طریق ترکیب کردن گرمای مستقیم و نور استفاده می‌کنند. این امر سولاردام‌ها را قادر می‌سازد تا تجربه پخت متفاوتی را با قابلیت برشته کردن، پختن و کباب کردن، درست مانند اجاق‌های سنتی فراهم کنند. بنابراین گریل مرغ در سولاردام نتیجه بسیار بهتری نسبت به مایکروویو رقم خواهد زد.

۳) گزینه‌های کنترل پنل و رابط‌های کاربری

مایکروویوها معمولا دارای پنل‌های کنترل ساده با دکمه‌هایی برای انتخاب سطوح قدرت و زمان پخت هستند. البته برخی از مدل‌های جدیدتر، به عملکردهای پخت از پیش تنظیم‌شده برای غذاهای معمولی نیز مجهز هستند.

از سوی دیگر، سولاردام‌ها اغلب پنل‌های کنترلی پیشرفته‌تر با رابط‌های بصری دارند. این کنترل پانل طیف وسیعی از گزینه‌های پخت و پز را ارائه می‌دهد و امکان تنظیم دقیق دما و زمان را فراهم می‌سازد؛ امری که کنترل بیشتری را بر فرآیند پخت و پز میسر خواهد کرد.

۴) تعداد المنت‌ها

سولاردام یک المنت اضافی با نام المنت زغالی در کف دستگاه دارد. این المنت اضافی باعث می‌شود زمان، سرعت و کیفیت پخت در سولاردام، متفاوت با مایکروویو باشد. المنت زغالی سولاردام باعث می‌شود حرارت به اعماق غذا نفوذ کند و به حالت پخت روی زغال شبیه شود.

بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

۵) سرعت پخت

سرعت پخت در سولاردام می‌تواند تا سه برابر مایکروویو باشد. البته این موضوع نباید با سرعت گرم کردن غذا اشتباه گرفته شود. زیرا هر دو نوع مایکروویو و سولاردام از یک مگنترون برای گرم کردن غذا بهره می‌برند. اما سولاردام، دو المنت اضافی نسبت به مایکروویو دارد.

جمع‌بندی

اگر به دنبال یک وسیله پخت و پز جمع و جور و مقرون به صرفه‌ هستید، خرید مایکروویو عاقلانه‌تر است. اما اگر یک اجاق مدرن با امکانات بیشتر می‌خواهید، مطمئنا باید خرید سولاردام را ترجیح دهید. هر دو محصول، شباهت‌ها و تفاوت‌های عمده با یکدیگر دارند. اما سولاردام یک محصول مدرن از شرکت ال جی است که یک ارتقا بزرگ نسبت به مایکروویوها به شمار می‌رود. اگر به مقاله های لوازم خانگی ما علاقه‌مند هستید، حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱) برتری سولاردام نسبت مایکروویو به چیست؟

برتری سولاردام نسبت به مایکروویو در کیفیت پخت بهتر، سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر است. ضمنا برنامه‌های پخت پیش‌فرض بیشتری در سولاردام نسبت به مایکروویو وجود دارند.

۲) آیا مایکروویو و سولاردام هردو مضر هستند؟

خیر هردو محصول کاملا ایمنی دارند و امواج مضری روی غذا باقی نمی‌گذارند. با این حال، اگر ضرری هم داشته باشند، بین هر دو محصول مشترک است.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

تاثیرات مثبت و منفی تبلیغات بر شکل‌گیری برند

تاثیرات مثبت و منفی تبلیغات بر شکل‌گیری برند در دنیای پر تنوع امروزی بازارهای جهانی، …