اگر پکیج دیواری در خانه دارید این نکات را بخوانید

پکیج‌ها از پرکاربردترین وسایل گرمایشی در محیط‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری و … هستند. این وسایل نسبت به موتورخانه‌های مرکزی در ساختمان‌ها، هزینه نصب و راه اندازی کمتری داشته و بازدهی بالاتری دارند. مزایای استفاده از آن‌ها باعث شده تا امروزه در بسیاری از خانه‌ها استفاده شوند. معمولا پکیج‌ها نیازمند تعمیر و سرویس دوره‌ای هستند تا از خراب شدن قطعات آن‌ها جلوگیری شده و بازدهی بالاتری داشته باشند. حال باید ببینیم چطور آبگرمکن و پکیج را سرویس کنیم؟ در ادامه به بررسی نکات مختلفی می‌پردازیم که رعایت کردن آن‌ها باعث افزایش طول عمر پکیج می‌شود.

مزایای پکیج نسبت به سایر تجهیزات گرمایشی

از مهم‌ترین مزیت‌های پکیج‌ها نسبت به سایر تجهیزات گرمایشی می‌توان به مصرف سوخت پایین‌تر اشاره کرد. این مزیت باعث می‌شود شما هزینه کمتری برای قبض خود پرداخت کنید و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

علاوه بر این مزیت هر واحد مسکونی می‌تواند متناسب با نیاز، بودجه و متراژ محل خود پکیج خریداری و به صورت اختصاصی از آن استفاده کند. اما موتورخانه برای تمام اهالی ساختمان به صورت مشترک استفاده می‌شود.

از دیگر مزایای پکیج‌ها می‌توان به بازدهی بالای آن‌ اشاره کرد. اگر موتورخانه در شرایط عالی باشد و تمام نکات نگهداری آن رعایت شده باشند، بازدهی آن حدود 19 تا 24 درصد است، در صورتی‌که این میزان برای پکیج تا حدود 44 درصد می‌رسد. برخی از پکیج‌های جدید نیز راندمانی حدود 109 درصد نیز ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:  رزرو نوبت دکتر آنلاین، معجزه‌ای در صنعت درمان پزشکی

مهم‌ترین نکات برای نگهداری و استفاده از پکیج

کسب اطلاعات در مورد پکیج می‌تواند شما را با شرایط استفاده و نگهداری از دستگاه آشنا کند. همچنین می‌تواند با آموزش نکات طلایی به شما تعمیر دستگاه را عقب انداخته و عمر آن را بالا ببرد. زیرا می‌توانید مشکلات ساده و جزئی را به راحتی برطرف کرده و نیازی به تعمیر کار و سرویسکار نداشته باشید.

البته باید بگوییم اگر با کار فنی آشنایی نداشته و نمی‌توانید برای سرویس و تعمیر دستگاه انجام دهید؛ زیرا ممکن است خرابی قطعات را بیشتر کنید. برای جلوگیری از این حوادث کافیست از تعمیرکار کمک بگیرید تا در بازه‌های زمانی مشخص، پکیج خود را سرویس کنید. در اینصورت قبل از خراب شدن قطعات می‌توانید از مشکل مطلع شده و آن را به سرعت برطرف کنید. در ادامه بخشی از نکات مهم که باید هر کاربر پکیج بداند را به زبان ساده بیان کرده‌ایم.

سرویس دوره‌ای

اولین و مهم‌ترین نکته در زمینه نگهداری و استفاده از پکیج‌ها سرویس دوره‌ای و منظم آن‌هاست. در این حالت می‌توانید مشکلات جزئی به وجود آمده را برطرف کرده و از خرابی قطعات جلوگیری کنید.

معمولا به دلیل املاح موجود در آب، ممکن است پمپ و لوله‌های پکیج رسوب گرفته و بعد از مدتی از کار بیافتد. با تمیز کردن به موقع یا قرار دادن فیلتر می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  قیمت بلوک سبک چقدر است؟ آیا بلوک سبک هبلکس ارزانتر است؟

انتخاب محل مناسب

پکیج‌ها باید بر اساس استانداردهای تعیین شده نصب شوند. به عنوان مثال باید از زمین به اندازه یک الی دو متر فاصله داشته باشند. این کار باعث می‌شوند تعمیر آن‌ها نیز به سادگی انجام شود.

معمولا در دفترچه راهنمای نصب پکیج استانداردها و محل‌های مناسب برای نصب نوشته شده‌اند اما اگر مهارت و ابزارهای لازم را ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار برای نصب درست و اصولی کمک بگیرید.

کنترل فشار

کنترل فشار پکیج از موارد بسیار مهمی است که باید به صورت روزانه انجام شود. اغلب فشار استاندارد در پکیج‌های مختلف بین یک تا 1.5 است. اگر این عدد دارای نوسان باشد، نشان دهنده بروز مشکل در فشار دستگاه است و هرچه سریع‌تر باید برای برطرف کردن آن اقدام کنید. در غیر اینصورت با مشکلاتی مثل سرد و گرم شدن آب روبرو می‌شوید.

بررسی شرایط دودکش‌ها

مسدود بدن دودکش‌ها مشکلات جدی و خطراتی برای سلامتی افراد به دنبال دارند. به همین دلیل باید از کلاهک‌های کاملا ایمن و استاندارد برای آن‌ها استفاده کنید تا مواد سمی و آلاینده‌ها در محیط جمع نشوند. هر چند وقت یکبار برای بررسی وضعیت دودکش‌ها و باز بودن آن‌ها اقدام کنید.

نگهداری در تابستان و زمستان

پکیج‌ها دارای حالت‌های تابستانه و زمستانه هستند. این شرایط تعیین می‌کند که کاربر در هر فصل از چه حالتی باید استفاده کند. تغییر درست این شرایط می‌تواند به افزایش طول عمر دستگاه شما کمک کند. به این صورت قطعات دستگاه به درستی کار کرده و پکیج شما هم راندمان بالاتری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  آشپزی بدون روغن با محصولات نالینو

جلوگیری از یخ زدگی آب

یخ زدگی آب علی الخصوص در فصل زمستان از موارد رایجیست که پکیج‌ها را دچار مشکل می‌کند. اگر در مناطق سردسیری کشور زندگی می‌کنید باید در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی باید از عایق‌های گرمایی استفاده کنید. زیرا یخ زدن آب، باعث اختلال در روند کار پکیج و همچنین بروز مشکلات برای لوله‌ها می‌شود.

استفاده از کاورهای فلزی

برای مراقبت بیشتر و بهتر از دستگاه می‌توانید از کاورهای فلزی روی پکیج استفاده کنید. استفاده از این کاورها نه تنها از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده، بلکه از وارد شدن هرگونه آسیب فیزیکی به دستگاه نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از محافظ برق

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با مراقبت از پکیج‌ها استفاده از محافظ برق است. این محافظ‌ها می‌تواند نواسانات ناشی از قطع و وصل شدن برق را به خوبی کنترل کند. این مورد باعث می‌شود در اثر نوسانات برق، آسیبی به برد دستگاه وارد نشود.

در این مطلب سعی کردیم نکات مهمی که باید کاربران پکیج دیواری از آنها مطلع باشند را به زبان ساده بیان کنیم. رعایت این نکات می‌تواند تا حد زیادی به مشکل خوردن دستگاه جلوگیری کرده و عمر دستگاه را چندین سال بالا ببرد.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …