با نکات مهم نگهداری از پکیج گرمایشی آشنا شوید

باتوجه به ویژگی‌های پکیج‌های دیواری مانند؛ افزایش ایمنی، افزایش راحتی و آسایش، اشغال فضای کم و … امروزه این دستگاه جایگزین خیلی خوبی به‌جای آبگرمکن‌ها و موتورخانه‌های قدیمی شده است. در صورت رعایت نکات مهم و اصول نگهداری صحیح از پکیج دیواری، علاوه بر افزایش کارایی و بازدهی، موجب بالا رفتن عمر پکیج و کل سیستم‌ گرمایشی می‌شود. در این مقاله قصد داریم نکات مهم و ضروری در اصول نگهداری از پکیج را بیان کنیم. اگر پکیج دیواری در خانه دارید این نکات را بخوانید و با نکات مهم نگهداری از پکیج گرمایشی آشنا شوید تا علاوه بر افزایش میزان آسایش و راحتی در استفاده از پکیج، کمتر نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد به‌خاطر خرابی‌های مکرر پکیج خود داشته باشید.

چک لیست نکات مهم نگهداری از پکیج

باتوجه‌به نوع عملکرد پکیج دیواری که علاوه بر وظیفه تأمین آب گرم، وظیفه گرم‌کردن محیط را هم دارد، برای نگهداری درست از آن باید نکات مهم آن رعایت شود. بی‌توجهی به علائم و هشدارها و ارورهای اعلام شده توسط دستگاه موجب بیشتر شدن خرابی‌های دستگاه می‌شود.

چنانچه به دنبال افزایش کارایی پکیج دیواری خود هستید و می‌خواهید برای مدت طولانی از آن بهره ببرید و کمتر برای تعمیرات پکیج خود هزینه کنید، نکاتی که در ادامه اعلام می‌شود را رعایت کنید.

سرویس دوره‌ای و منظم پکیج دیواری

یکی از نکات مهم نگهداری از پکیج، کنترل منظم و سرویس دوره‌ای این دستگاه است. علاوه بر سرویس دوره‌ای، خطاها و ارورهای دستگاه و مشکلات جزئی جدی بگیرید تا دستگاه دچار مشکلات بیشتر نشود. چنانچه سرویس دستگاه به درستی انجام شود، می‌توانید از مشکلاتی مانند خرابی پمپ دستگاه و سایر قطعات آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  لبخند شیرین حیوانات به بهانه روز جهانی خنده

برای کنترل، بازرسی و سرویس دوره‌ای اصولی و حرفه‌ای پکیج دیواری، بهتر است از یک فرد متخصص و باتجربه کمک بگیرید تا دستگاه را به طور کامل سرویس کرده و در صورت نیاز قطعات مصرفی و خراب پکیج مثل صافی و فیلتر را تعویض کند.

بررسی و کنترل فشار

یکی دیگر از نکات مهم در اصول نگهداری پکیج دیواری، کنترل فشار پکیج است. در صورتی که فشار پکیج در محدوده استاندارد نباشد، عملکرد درستی نخواهد داشت و دچار آسیب خواهد شد.

بهتر است حداقل به‌صورت هفته‌ای فشار پکیج را بررسی کنید و در صورت مغایرت با محدوده مشخص شده، آن را به کمک شیر پرکن پکیج تنظیم کنید. (فشار مناسب پکیج، عددی بین یک الی 1.5 بار است)

نصب صحیح پکیج در جای مناسب

یکی از نکات مهم در نگهداری و عملکرد درست پکیج دیواری، انتخاب محل مناسب برای نصب این دستگاه است. نکاتی مانند نصب پکیج در ارتفاع مناسب بسیار اهمیت دارد. پکیج باید به‌گونه‌ای نصب شود که از زمین یک الی دو متر فاصله داشته باشد تا در صورت نیاز به سرویس و تعمیر در دسترس باشد.

نصب صافی، فیلتر و رسوب‌گیر

فیلترها، صافی‌ها و رسوب‌گیر کمک زیادی به عملکرد بهتر پکیج می‌کنند و نیاز به تعمیر و تعویض قطعات را کاهش می‌دهند. یکی دیگر از نکات مهم در اصول نگهداری از پکیج دیواری، نصب این لوازم روی پکیج است. در صورت استفاده از صافی‌ها و فیلترها و بررسی و تعویض به‌موقع آن‌ها، از خرابی پکیج و قطعات مهم آن جلوگیری کرده و کمتر متحمل هزینه زیاد برای پکیج خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

بررسی و کنترل پکیج در زمستان و تابستان

تنظیم صحیح دمای پکیج برای آب گرم در تابستان و زمستان و کنترل و بررسی پکیج قبل از شروع فصل سرما و تنظیم صحیح آن از نکات مهم دیگر اصول نگهداری پکیج دیواری بوده و باعث عملکرد بهتر و افزایش عمر مفید آن خواهد شد.

رسوب‌زدایی به‌موقع سیستم گرمایشی و پکیج

در مکان‌هایی که آب آن منطقه دارای املاح زیادی است و احتمال رسوب گرفتگی در پکیج، رادیاتورها و اتصالات سیستم گرمایشی وجود دارد، فاصله سرویس دوره‌ای باید کوتاه‌تر بوده و برای رسوب‌زدایی پکیج و سیستم گرمایشی به‌موقع اقدام شود. وجود جرم و ذرات و آلاینده‌های مختلف در آب ورودی پکیج، باعث بسیاری از مشکلات و خرابی‌های قطعات پکیج است.

نصب کاور مناسب روی پکیج

یکی از نکات دیگر که از هدررفتن انرژی به میزان خیلی زیادی جلوگیری می‌کند و بازدهی پکیج را هم بالا می‌برد، استفاده از کاورهای فلزی روی دستگاه است. این کار همچنین از واردشدن آسیب‌های فیزیکی به پکیج جلوگیری می‌کند.

بررسی مسدود نشدن دودکش پکیج

نصب صحیح دودکش استاندارد و بررسی مسدود نبودن آن نیز می‌تواند از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و باعث عملکرد صحیح پکیج شود.

بیشتر بخوانید:  ماجراهای عجیب و غریب فست فودها در دنیا

علاوه‌برآن، مسدود بودن دودکش پکیج، می‌تواند خطرات جانی و خسارات مالی زیادی را برای شما به جا بگذارد. پس با به‌کاربردن کلاهک‌های ایمن و استاندارد می‌توانید تا حدود زیادی از تجمع مواد سمی و آلاینده در فضای اطراف جلوگیری کنید. پس یک اقدام برای نگهداری پکیج دیواری مطمئن شدن از باز بودن مسیر دودکش‌ها به‌منظور افزایش سطح ایمنی است.

استفاده از سیستم‌های کاربردی در پکیج

یکی از مشکلات جدی پکیج، معمولاً وجود اشکال و خرابی پمپ آن است که ممکن است در اثر نفوذ رسوبات آب به داخل آن، قفل شده یا به‌اصطلاح، گریپاژ کند. استفاده از سیستم ضد گریپاژ پمپ، یکی از سسیستم‌های کاربردی است که می‌تواند حتی در صورت عدم استفاده از پکیج و عدم جریان آب در سیستم گرمایشی، پمپ پکیج را به جریان انداخته و از آسیب آن جلوگیری کند.

در پکیج‌های جدید سیستم دیگری استفاده می‌شود که دستگاه  را در فصل سرما و عدم استفاده از آن به مدت طولانی، از یخ‌زدگی حفظ کرده و از واردشدن خسارت‌های سنگین جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده نکات زیر هم می‌تواند در نگهداری بهتر پکیج به شما کمک کند، پس آنها را جدی بگیرید:

  • خاموش‌کردن دستگاه و بستن شیر آب اصلی در زمان سفر
  • استفاده از محافظ برق برای پکیج دیواری
  • عدم نگهداری لوازم قابل اشتعال نزدیک پکیج
  • خاموش‌کردن فوری پکیج در زمان استشمام بوی گاز از آن
  • خالی‌کردن آب دستگاه در زمان عدم استفاده از دستگاه در صورت نصب آن در فضای باز

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …