هر چند وقت باید ملحفه های تخت را شست؟

رعایت بهداشت در تمام زمینه‌های زندگی مهم است. وقتی نوبت به رختخواب ما می‌رسد، شاید موضوع تمیزی مهمترین چیزی باشد که فکرش را می‌کنید. بدون تمیز کردن منظم ملحفه‌های کثیف، ممکن است گرفتار ابتلا به آلرژی، جوش‌های پوستی، آسم و سایر بیماری‌ها شوید. به همین دلیل برای جلوگیری از بیماری و افزایش سلامتی و کیفیت خواب، تمیز نگه داشتن ملحفه‌های تخت مهم است و با دانستن برخی نکات می‌توان آن را رعایت کرد.

تعویض ملحفه‌های تخت، موضوعی که نباید فراموش شود!

هر هفته، بیشتر ما تقریباً 49 تا 60 ساعت را در تختخواب خود می‌خوابیم. این زمان زیادی است تا استراحتی را که بدنمان برای رشد نیاز دارد بدست آوریم. در این زمان بدنمان روی تخت عرق می‌کند، شاید کثیف باشد و آلودگی خود را به روتختی‌ها انتقال دهد و سایر موارد بهداشتی که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چند وقت یکبار باید ملحفه‌های تخت را شست؟

اکثر افراد باید ملحفه‌های تخت خود را یک بار در هفته بشویند. اگر هر روز روی تشک خود نمی‌خوابید، ممکن است بتوانید آن را تا دو هفته یک بار یا بیشتر هم تغییر دهید.

اما برخی از افراد هم باید ملحفه‌های خود را حتی بیشتر از یک بار در هفته بشویند. برای مثال اگر حیوان خانگی دارید و به خصوص اگر به حیوان خانگی خود اجازه می‌دهید به رختخواب شما وارد شده و آنجا بخوابد، شستن ملحفه‌های تخت هر ۴-۳ یکبار روز به شما توصیه می‌‌شود. اگر دچار آلرژی یا آسم هستید هم بد نیست که ملافه‌های خود را مرتب تمیز کنید و شستشو دهید تا ببینید علائم شما بهبود می‌یابد یا نه.

بیشتر بخوانید:  عجیب ترین عادت های استقبال از نوزاد در جهان

همچنین توصیه می‌شود که ملحفه‌ها را در ماه‌های گرم تابستان بیشتر بشویید، زیرا احتمال بیشتری برای عرق کردن روی ملافه‌ها هنگام خواب وجود دارد. به همین ترتیب، اگر در بهار یا تابستان آلرژی فصلی دارید، شستن بیشتر ملحفه‌های تخت ممکن است به تسکین علائم بیماری شما کمک کند.

چرا شستن ملحفه‌های تخت مهم است؟

شستن ملحفه‌های تخت و مرتب کردن رختخواب یک بار در هفته ممکن است بیش از حد به نظر برسد، اما ارزش وقت گذاشتن را دارد. حتی پس از چند روز، ملحفه‌های تخت می‌توانند مقادیر قابل توجهی از موارد زیر را جمع کنند:

  • کثیفی
  • سلول‌های مرده پوست
  • چربی‌های بدن
  • عرق
  • گرد و غبار
  • کثیفی ایجاد شده توسط حیوان خانگی مانند مو و مدفوع

کنه موجودات میکروسکوپی هستند که در بیشتر خانواده‌ها بسیار رایج هستند. کنه‌ها گاز نمی گیرند، اما می‌توانند منجر به بثورات پوستی و تحریک آن شوند و همچنین ممکن است علائم آلرژی را برای بسیاری از افراد بدتر کنند.

کنه‌ها می‌توانند با سرعت زیادی تکثیر شوند و تنها از سلول‌های مرده پوست تغذیه کنند. در هر زمان ممکن است ده ها هزار و حتی صدها هزار کنه در تشک و رختخواب شما زندگی کنند. به همین دلیل شستن منظم ملحفه‌ها می‌تواند در جلوگیری از تکثیر آن‌ها و نیز بقا آن‌ها کمک کننده باشد.

نکات مهم در رابطه با شستن ملحفه‌های تخت

توصیه می‌شود که ملحفه‌های تخت خود را در آب داغ بشویید.

دستورالعمل‌های مراقبت روی برچسب را بخوانید و ملحفه‌های خود را در داغ‌ترین حالت توصیه شده بشویید. هرچه آب گرم‌تر باشد، باکتری‌ها و آلرژن‌های بیشتری را حذف می‌کند.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راهکار عجیب یک زوج برای جلوگیری از طلاق

اتو کردن ملحفه‌ها پس از شستشو نیز توصیه می‌شود.

نحوه شستن ملحفه‌های تخت

بهترین روش برای شستن ملحفه‌های تخت را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  1. 1. برچسب محصول را به دقت بخوانید تا ببینید آیا دستورالعمل مراقبت خاصی وجود دارد یا خیر.
  2. 2. با گرم‌ترین درجه دمای آبی که در برچسب ذکر شده است ملحفه را بشویید (پنبه به طور کلی می‌تواند آب گرم را تحمل کند، در حالی که پلی استر و برخی مواد دیگر باید پیش از شستشو برچسب و اطلاعات دمایی آن‌ها بررسی شود.).
  3. 3. شستشو با ماشین لباسشویی با مواد شوینده ملایم انجام شود.
  4. 4. اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید ملحفه‌ها را برای بار دوم آبکشی کنید تا باقیمانده مواد شوینده نیز پاک شود.
  5. 5. ملحفه را در خشک کن قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود.

از آنجایی که شستن و خشک کردن ملحفه‌های شما چند ساعت طول می‌کشد، بسیاری از مردم داشتن چند ست ملحفه را آسان‌تر می‌دانند. به این ترتیب می‌توانید تخت را از تنه جدا کنید، آن را با ملحفه‌های تازه بپوشانید و ملحفه‌های کثیف را در زمانی که راحت است، داخل لباسشویی بیندازید.

هر چند وقت یکبار باید سایر ملحفه‌های خود را شست؟

اکنون که می‌دانید هر چند بار ملحفه‌ها را بشویید، ممکن است در مورد ملافه‌های دیگر نیز برای شما سوال پیش آید. به طور کلی، شما باید روبالشی‌ها را حدود یک بار در هفته بشویید. با این حال، اگر مرتباً بدون شستن صورت یا پاک کردن آرایش به رختخواب بروید، فرق می‌کند. در این صورت، باید آن‌ها را دائما عوض کنید، به خصوص اگر آکنه یا سایر مشکلات پوستی دارید.

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

اگر ملحفه‌ها به موقع شسته نشوند…

نشستن منظم ملحفه‌ها، شما را در معرض قارچ‌ها، باکتری‌ها، گرده‌ها و آلودگی حااصل از بدن حیوانات قرار می‌دهد که معمولا روی ملحفه‌ها یافت می‌شوند.

موارد دیگری مانند عرق بدن، آب دهان و… نیز لزوما شما را بیمار نمی‌کنند. اما در عمل می‌تواند باعث اگزما در افراد مبتلا شود یا باعث درماتیت تماسی شود.

افراد مبتلا به آسم و آلرژی هم می‌توانند با خوابیدن روی ملحفه‌های کثیف علائم را تحریک یا بدتر کنند.

موارد زیر به شما کمک می‌کند مدت بیشتری از ملحفه‌های تمیز لذت ببرید….

می توانید ملحفه های خود را در فاصله زمانی بین شستشو تمیز نگه دارید و به حفظ آنها کمک کنید اگر:

– قبل از چرت زدن دوش بگیرید.

– بعد از عرق کردن در باشگاه دوش بگیرید.

– آرایش خود را قبل از رفتن به خواب پاک کنید.

–  از زدن روغن و لوسیون قبل از رفتن به رختخواب جلوگیری کنید.

–  خوردن یا آشامیدن در رختخواب را ترک کنید.

به نقل از مجله سلامت دکترتو آمده است:

داشتن سبک زندگی سالم و رعایت نکاتی برای داشتن زندگی بهتر؛ می‌تواند سلامت شما را تضمین کند. در سبک زندگی دکترتو نکاتی درباره زندگی سالم با شما به اشتراک گذاشته شده است.

https://doctoreto.com/blog/topics/healthy-life/life-style/

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …