محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه

شاید از خود بپرسید که دلیل محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟ با توجه به اینکه در دنیا و بالاخص کشور ما ارزش پول روز به روز در حال کم شدن است، ارزش دینی که مربوط به سال ها قبل است و مدیون باید آن را پرداخت کند نیز کم نخواهد شد. زیرا مرد با پرداخت دین به همان میزان و بعد از گذشت ده سال، بری الذمه نخواهد شد و به طور کل نمی توان آن را ایفای تعهد دانست. مثلا اگر عقد نکاحی در سال ۷۰ بین دختر و پسری با صداق ۱۰ میلیون تومان وجه رایج کشور منعقد شود و مرد در همان روز همان مقدار مهریه را پرداخت کند، ایفای تعهد صورت گرفته و مرد بری الذمه خواهد شد. ولی اگر همین پول بعد از بیست سال پرداخت شود ایفای تعهد صورت نگرفته و مرد بری الذمه نخواهد شد. زیرا از نظر اعتباری زن قدرت خریدی را که در سال ۷۰ داشته، بیست سال بعد با این پول این قدرت خرید را نخواهد داشت. بنابراین باید محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه انجام شود و سپس این مبلغ به زن پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:  لبخند شیرین حیوانات به بهانه روز جهانی خنده

آیا مهریه زن بعد از فوت شوهر پرداخت خواهد شد؟

زن بعد از اینکه شوهرش فوت کرد می تواند از امول باقی مانده از شوهرش صداق را وصول کند و در صورتی که صداق به شکل وجه رایج باشد، به نرخ روز تاریخ فوت محاسبه می شود. البته اجرای احکام شعبه صادر کننده رای، مبلغ این پول را محاسبه خواهد کرد.

روش محاسبه مهریه آنلاین ۱۴۰۰ به نرخ روز چگونه صورت می گیرد؟

همانطور که گفتیم صداق به نرخ روز محاسبه می شود و دلیل آن را نیز بری الذمه شدن مرد و پایین آمدن ارزش اقتصادی اسکناس بیان کردیم. حال می خواهیم بگوییم که چگونه این مبلغ به نرخ روز محاسبه می شود. جهت محاسبه آن به نرخ روز باید از فرمولی استفاده کرد که بر اساس آن می توان دانست که هم اکنون مهریه ای که زن حق دارد آن را دریافت کند چه مقدار است. این فرمول تنها مهریه ای را شامل می شود که وجه نقد باشد.

بیشتر بخوانید:  برای نصب دوربین شرکت دوربین مداربسته بهتر است یا نصاب

در سال ۷۷ طبق مصوبه هیات وزیران روش محاسبه ارزش روز آن بر اساس فرمول ارائه شده انجام شد.

لذا در سامانه آنلاین محاسبه مهریه به نرخ روز مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه می شود و در زیر این فرمول را ذکر می کنیم.

  • عدد شاخص در سال جاری شدن عقد را بر عدد شاخص در سال پیش از پرداخت مهریه را تقسیم می کنیم و نتیجه را ضرب در مبلغ مهریه درج شده در عقدنامه می کنیم. به اینصورت مبلغ میزان آن به نرخ روز تعیین خواهد شد. این روش محاسبه به صورت فرمولی به شکل زیر صورت می گیرد:
بیشتر بخوانید:  اثرات زیست محیطی قرص های ماشین ظرفشویی

عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد × مبلغ مهریه درج شده در عقدنامه

مثلا اگر در سال ۱۳۵۲عقد نکاح با مهریه ۲۰۰ هزار ریال انجام شده و در سال ۸۹ این مبلغ قرار باشد پرداخت شود. برای محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز باید به این صورت عمل کرد:

مبلغ صداق درج شده در عقدنامه × عدد شاخص در سال ۸۸ ÷ عدد شاخص در سال ۵۲ = ارزش مهریه در سال ۸۹

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …