بهترین دارو برای عفونت روده و معده

اگر تابه‌حال عفونت معده یا روده داشته‌اید، می‌دانید که این وضعیت می‌تواند تجربه تلخی باشد. چه به دلیل مسمومیت غذایی یا مشکل دیگری به این بیماری دچار شوید، عفونت معده یا روده می‌تواند شما را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد. البته خبر خوب دراین‌خصوص این است که عفونت معده یا روده معمولا ظرف چند روز از بین می‌رود و استراتژی‌های صحیح مراقبت از خود می‌توانند به شما کمک کنند.

انواع عفونت معده و روده

انواع مختلفی از عفونت‌های دستگاه گوارش وجود دارد. سه مورد اصلی عبارت‌اند از:

ویروسی

باکتریایی

انگلی

همه این عفونت‌ها باعث ایجاد گاستروانتریت یا التهاب معده و روده می‌شوند.

عفونت‌های ویروسی دستگاه گوارش

عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین مورد از این سه نوع هستند. انواع مختلف ویروس‌ها می‌توانند به‌عنوان دلایل بروز عفونت معده و روده، باعث این عفونت‌ها شوند، به‌ویژه گروه خاصی به نام نوروویروس‌ها. نوروویروس‌ها باعث بروز بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند، زیرا ویروس به‌راحتی می‌تواند از طریق غذا و آب آلوده پخش شود.

دو نوع دیگر از ویروس‌ها – روتاویروس‌ها و آدنوویروس‌ها – موارد رایجی هستند که باعث بیماری‌های مربوط به معده در نوزادان و کودکان خردسال می‌شوند.

عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش

عفونت‌های باکتریایی معده و روده دومین مورد شایع عفونت هستند و می‌توانند به‌عنوان دلایل بروز عفونت معده و روده در نظر گرفته شوند. برخی از رایج‌ترین این باکتری‌ها عبارت‌اند از:

کمپیلوباکتر

ای کولی

سالمونلا

شیگلا

استافیلوکوک

باکتری‌ها می‌توانند به آب و بسیاری از غذا‌ها وارد شوند، اما برخی از غذا‌ها به طور خاص احتمال آلوده‌شدن با آن‌ها را دارند، از جمله:

گوشت یا تخم‌مرغ نیم‌پز

غذا‌های دریایی خام

میوه‌های خام

محصولات لبنی

سبزیجات خام

عفونت‌های انگلی دستگاه گوارش

عفونت‌های انگلی معده و روده کمترین شیوع را در بین این سه نوع دارند و توسط دودسته انگل ایجاد می‌شوند: کرم‌ها و تک‌یاخته‌ها. شایع‌ترین انگل‌هایی که به معده و روده انسان حمله می‌کنند، عبارت‌اند از:

ژیاردیا

سیستواسپورا بلی

کرم‌های نواری

عفونت‌های انگلی معمولا از طریق آب و مدفوع آلوده منتقل می‌شوند، اما می‌توانند از طریق غذای آلوده نیز سرایت کنند. این عفونت‌ها یک مشکل رایج در کشور‌های درحال‌توسعه محسوب می‌شوند.

علائم عفونت‌های گوارشی

عفونت‌های گوارشی باکتریایی، ویروسی و انگلی می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. این علائم عبارت‌اند از:

درد معده / گرفتگی

اسهال

استفراغ

حالت تهوع

تب

بدن درد

مدیریت علائم عفونت گوارشی نه‌تنها می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، بلکه می‌تواند برای بهبودی مؤثر نیز مهم باشد. اگر آن‌ها را مدیریت نکنید و به دنبال بهترین دارو برای عفونت روده و معده نباشید، می‌تواند خطر ابتلا به علائم گوارشی مداوم را افزایش دهد، یعنی وضعیتی به نام IBS پس از عفونی.

سه موردی که می‌توانید برای کمک به مدیریت علائم عفونت معده و روده و درمان عفونت روده انجام دهید، عبارت‌اند از:

استفراغ کنید

استفراغ بخشی از دفاع بدن در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها است؛ بنابراین، اگرچه ناخوشایند است، اما اگر میل به استفراغ دارید، سعی نکنید از آن جلوگیری کنید. بااین‌حال، استفراغ همچنین منجر به ازدست‌دادن مایعات می‌شود، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که آن مایعات را تا آنجا که می‌توانید دوباره پر کنید.

هیدراته بمانید

وقتی عفونت معده و روده دارید، کم‌آبی علائم عفونت معده و روده شما را بدتر می‌کند و این برای سلامتی شما خطرناک است. جایگزینی مایعات ازدست‌رفته یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای احساس بهتر و بهبود سریع‌تر انجام دهید. برای آبرسانی مجدد، سعی کنید مایعات و نوشیدنی‌های شفاف حاوی الکترولیت را انتخاب کنید. از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه خودداری کنید، زیرا معمولا حاوی مقادیر زیادی قند یا کافئین هستند که می‌تواند اسهال را بدتر کند. اگر خوردن مایعات برای شما مشکل است، جرعه‌های بسیار کوچک اما مکرر بنوشید یا تکه‌های یخ بمکید.

خوردن غذا‌های مناسب

همان‌طور که معده شما شروع به آرام شدن می‌کند، به‌تدریج غذا‌های ملایمی را امتحان کنید که هضم آن‌ها آسان است. انجام این کار می‌تواند به کاهش اسهال کمک کند. برخی از گزینه‌های خوب برای این منظور عبارت‌اند از:

برنج

ژلاتین

نان تست

سیب‌زمینی

موز

سعی کنید از موارد زیر پرهیز کنید:

محصولات لبنی

غذا‌های چرب

غذا‌های شیرین

غذا‌های ادویه‌دار

الکل

مراقبت از خود

درمان عفونت معده به معنای کاری فراتر از مدیریت علائم عفونت معده و روده است. برخی از مسائل مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها در شیوه زندگی می‌تواند به روند بهبودی و درمان عفونت معده کمک کند. این عوامل عبارت‌اند از:

استراحت باکیفیت

بسیاری از ما آن‌قدر گرفتار هستیم که نمی‌توانیم برای استراحت بدن و خواب خود وقت بگذاریم. بااین‌حال، داشتن خواب مناسب برای رفاه کلی مهم است، به‌خصوص در هنگام مواجهه با عفونت معده. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که خواب باکیفیت می‌تواند از سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت‌هایی مانند عفونت معده و روده حمایت کند.

استرس خود را مدیریت کنید

اگرچه ممکن است کنترل کمی بر رویداد‌های استرس‌زای زندگی‌تان داشته باشید، استفاده از راهبرد‌های آرام‌سازی فعال و مدیریت استرس می‌تواند به کاهش تأثیر استرس بیرونی بر درون شما کمک کند.

خوش‌بین بودن

هرچقدر هم که دور از ذهن به نظر برسد، آنچه فکر می‌کنید می‌تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خوش‌بین هستند، در معرض خطرات کمتری برای سلامتی خود قرار دارند و می‌توانند زمانی که بیمار می‌شوند، بهتر با آن کنار بیایند. اگر بیمار شدید، در مورد بیماری و بهبودی خود مثبت بیندیشید. با خود مانند یک پدر و مادر مهربان صحبت کنید و به خود اطمینان دهید که به‌زودی همه چیز بهتر خواهد شد. خوش‌بین بودن می‌تواند به شما کمک کند با شرایط ناخوشایند عفونت معده و روده کنار بیایید.

چه زمانی باید به یک دکتر گوارش مراجعه کرد

گاهی اوقات، عفونت معده و روده نیاز به مراجعه به یک دکتر گوارش دارد. شما باید در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

علائم کم‌آبی مانند خشکی دهان، ادرار تیره‌رنگ، تکرر ادرار کمتر یا افزایش احساس تشنگی

بیش از چند روز تب بالای 100.4 درجه فارنهایت دارید.

بیش از دو روز اسهال دارید.

درد شدید معده یا روده دارید.

مدفوع سیاه یا خونی می‌بینید.

تغییرات ناگهانی حالت روانی، مانند افزایش سطح تحریک‌پذیری یا کمبود انرژی و انگیزه را تجربه می‌کنید.

بهترین دارو برای عفونت روده و معده

دارو

برای کسانی که بیش از دو بار در یک روز اسهال را تجربه می‌کنند، دارو‌های رایج OTC برای درمان عفونت روده مانند Pepto-Bismol و Kaopectate ممکن است، کمک کنند. اگر تب یا بدن درد دارید، استامینوفن یک گزینه خوب است. بر خلاف دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن)، استامینوفن برای معده ایمن‌تر است. پزشک شما ممکن است دارو‌های خاصی را برای عفونت‌های باکتریایی و انگلی معده تجویز کند. این نسخه‌ها ممکن است شامل مترونیدازول، پرازیکوانتل و آلبندازول برای انگل‌ها، یا آزیترومایسین، سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین برای باکتری‌ها باشد.

درمان خانگی عفونت معده و روده

یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل، درمان خانگی عفونت معده و روده، محلول نمکی خانگی است که با آب، شکر و نمک درست می‌شود. این محلول می‌تواند به جلوگیری از کم‌آبی بدن کمک کند تا اطمینان حاصل شود که بدن تمام مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با میکروارگانیسم‌های ایجاد‌کننده عفونت را دارد. درمان‌های خانگی دیگر عبارت‌اند از:

آب ریشه زنجبیل

چای نعناع فلفلی

آب‌لیمو

همان‌طور که در متن مطالعه کردید؛ عفونت معده و روده بر اثر دلایل مختلفی مانند مسمومیت ایجاد می‌شود که معمولا ظرف چند روز از بین می‌رود. این عفونت انواع مختلف ویروسی، باکتریایی و انگلی دارد. در نهایت بهترین راه‌حل در چنین مواقعی مراجعه به پزشک است.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …