به چه نکاتی در سفارش پروتز پا و پای مصنوعی باید توجه کرد؟

پروتز پا می تواند به افرادی که دچار عارضه قطع پا هستند کمک کند تا راحت تر فعالیت های خود را انجام دهند. پای مصنوعی جایگزینی برای بخشی از اعضای از دست رفته است. پروتز اندام پا به پروتزی اطلاق می شود که هر قسمت از اندام تحتانی را به هدف عملکردی و یا زیبایی بازیابی می کند. پروتز پای مصنوعی شامل اجزای مصنوعی می باشد که با توجه به شرایط بیمار جایگزین مفصل ران، زانو، مچ پا و پا می شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا نکاتی که لازم است راجع به سفارش پروتز پا بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

D:\projects\داروهوم\پی اس دی برای محصولات در بلاگ\before\_76258353_163728906.jpg

سفارش پروتز پا و اندام تحتانی برای چه کسانی مناسب است؟

در حالی که بسیاری از افرادی که دچار قطع عضو می شوند با پاهای مصنوعی خود به خوبی عمل می کنند، همه کاندیدای مناسبی برای پروتز پا نیستند. چند سوالی که ممکن است بخواهید قبل از انتخاب پای مصنوعی با پزشک خود در میان بگذارید عبارتند از:

  • آیا بافت نرم کافی برای محافظت از استخوان باقی مانده وجود دارد؟
  • وضعیت پوست اندام چگونه است؟
  • دامنه حرکتی اندام باقیمانده چقدر است؟
  • آیا پای دیگر سالم است؟
  • سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بوده؟
  • اهداف تحرک شما چیست؟

نوع قطع عضو (بالا یا زیر زانو) نیز می تواند بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. به طور کلی استفاده از پای مصنوعی زیر زانو راحت تر از پروتز بالای زانو است. اگر مفصل زانو دست نخورده باشد، پای مصنوعی به تلاش بسیار کمتری برای حرکت نیاز دارد و امکان تحرک بیشتر را فراهم می‌کند.

دلیل قطع عضو نیز یکی از عوامل موثر است، زیرا ممکن است بر سلامت اندام باقی مانده تأثیر بگذارد. سلامت جسمانی و سبک زندگی شما نیز مهم است که باید در نظر گرفته شود. برای مثال، اگر فعالیت زیادی نداشتید و پای خود را به دلیل بیماری عروق محیطی یا دیابت از دست دادید، بیشتر با پروتز، دست و پنجه نرم خواهید کرد تا فردی که بسیار فعال بوده، اما یک عضو خود را در یک تصادف رانندگی از دست می دهد.

بیشتر بخوانید:  چرا باید از سیستم امنیتی استفاده کنیم؟

نحوه سفارش پروتز پای مصنوعی

اگر به هر دلیلی ناچار به استفاده از پروتز پا هستید، لازم است برای ساخت و سفارش سازی انواع پروتز پا و انگشت مصنوعی پا به مراکز ارتوپدی معتبر مانند کاویان کلینیک مراجعه نمایید. در این مراکز، پزشکان ارتوپد تمام عوامل و مواردی که در کیفیت و نوع پروتز پای شما لازم است رعایت شود را در نظر می گیرند و سپس متناسب با نیاز شما یه پروتز استاندارد طراحی و تولید می کنند.

C:\Users\Elham\Downloads\ni2.jpg

بررسی عملکرد پروتز پا

اگر پزشک شما یک پای مصنوعی را تجویز کند، ممکن است ندانید چگونه از آن استفاده نمایید یا پروتز پای شما چگونه کار می کند. ادامه این مطلب به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه قسمت های مختلف یک پروتز با هم کار می کنند:

  • خود پای مصنوعی از مواد سبک وزن و در عین حال بادوام ساخته شده است. بسته به محل قطع عضو، پا ممکن است دارای مفاصل زانو و مچ پا باشد یا نباشد.
  • سوکت یک قالب دقیق از اندام باقیمانده شما است که به خوبی روی اندام قرار می گیرد و به اتصال پای مصنوعی به بدن شما کمک می کند.
  • سیستم تعلیق نحوه اتصال پروتز است که ممکن است از طریق مکش، تعلیق یا قفل دیستال از طریق پین یا بند باشد.

گزینه های متعددی برای هر یک از اجزای فوق وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای انتخاب یک پروتز مناسب و باکیفیت لازم است از متخصص پروتز خود کمک بخواهید و در تمام امور مربوطه با ایشان مشورت کنید. متخصص پروتز یک متخصص مراقبت های بهداشتی است که در اندام مصنوعی تخصص دارد و می تواند به شما در انتخاب اجزای مناسب کمک کند.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) پشت بام دنیا

توانبخشی بعد از استفاده از پروتز پا

هنگامی که اجزای پای مصنوعی خود را انتخاب کردید، برای تقویت پاها، ران ها و سیستم قلبی عروقی خود نیاز به توانبخشی دارید، زیرا باید راه رفتن با اندام جدید خود را یاد بگیرید. شما باید به پزشکان توانبخشی، فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران برای ایجاد یک برنامه توانبخشی بر اساس اهداف حرکتی خود مراجعه نمایید. بخش بزرگی از این برنامه این است که پای سالم خود را در فرم خوب نگه دارید، زیرا پای سالم شما بسیار ارزشمند است. در حالی که تکنولوژی پروتز همیشه در حال پیشرفت است، اما هیچ چیز نمی تواند یک پای سالم را تکرار کند.

C:\Users\Elham\Downloads\ni3.jpg

سفارش پروتز پا متناسب با فعالیت آن ها

یادگیری راه رفتن و دور زدن با پای مصنوعی می تواند یک چالش باشد. حتی پس از پایان توانبخشی اولیه، ممکن است مشکلاتی را در خصوص استفاده از پروتز پا تجربه کنید که متخصص پروتز و تیم توانبخشی می توانند به شما در مدیریت آنها کمک کنند. مشکلات رایج در استفاده از پروتز پا عبارتند از:

  • تعریق بیش از حد ( هیپرهیدروزیس ) که می تواند بر تناسب پروتز تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات پوستی شود.
  • تغییر شکل اندام باقیمانده معمولاً در سال اول پس از قطع عضو رخ می ‌دهد، زیرا بافت به شکل دائمی ‌تر خود در می آید و ممکن است بر تناسب سوکت تأثیر بگذارد.
  • ضعف در اندام باقی مانده که ممکن است استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار کند.
  • درد اندام فانتوم می تواند آنقدر شدید باشد که بر توانایی شما در استفاده از پروتز تأثیر بگذارد.
بیشتر بخوانید:  راه‌اندازی کسب و کار با طراحی سایت حرفه‌ای

تعویض پروتز پای مصنوعی

در برخی مواقع، ممکن است متوجه شوید که با پروتز پای فعلی خود به اندازه ای که می خواهید راحت نیستید و نمی توانید با آنها فعالیت داشته باشید. شاید اندام باقیمانده شما تثبیت شده باشد و شما آماده باشید پروتز خود را از یک پروتز موقت به پروتزی که می تواند سه تا پنج سال دوام بیاورد، تغییر دهید. یا شاید شما با حرکت بیشتر یا متفاوت با آنچه که پروتز برای آن طراحی شده است، پروتز خود را خراب کرده باشید. درد جدید، ناراحتی و عدم ثبات برخی از علائمی است که ممکن است زمان آن رسیده باشد که با متخصص پروتز خود تماس بگیرید تا نیازهای خود را دوباره ارزیابی کنید.

ممکن است متخصص پروتز شما تنظیم تجهیزات فعلی یا تعویض یکی از اجزای آن را توصیه کند. یا ممکن است نسخه ای برای یک پای مصنوعی جدید دریافت کنید که به طور متوسط ​​هر سه تا پنج سال یکبار اتفاق می افتد. اگر اجزای جدیدی دریافت می کنید، مهم است که برای درک نحوه عملکرد آنها وقت بگذارید. فیزیوتراپی می تواند به سازگاری با اجزای جدید یا پای مصنوعی جدید شما کمک کند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پروتز پای مصنوعی برای افرادی که دچار قطع عضو در اندام تحتانی خود می شوند، به کار می رود. برای ساخت و سفارش انواع پروتز پا لازم است ابتدا به یک مرکز ارتوپدی معتبر مانند کاویان کلینیک مراجعه نمایید تا بتوانید با توجه به شرایط و نیاز خود یک پروتز پای مناسب انتخاب و تهیه کنید.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …