آموزش بافت شال گردن وکلاه برای پاییز و زمستان 1402

همه‎ی ما منتظر فصل پاییز و زمستان هستیم تا بتوانیم لباس‎های زیبای‎مان را در این روزهای سرد بپوشیم. بافتنی شال گردن و کلاه هم یکی از سرگرمی‎ها و هنرهای ارزشمند است که می‎تواند استایل ما را شیک کند و حتی به یک منبع درآمد تبدیل شود. به همین خاطر در این نوشته سعی می‎کنیم تا مروری بر چگونگی بافت شال و کلاه داشته باشیم.

وسایل مورد نیاز بافتنی

بافتنی نیز مانند هر هنر دیگری نیازمند ابزار و لوازم خاص خود است. در ابتدای فرایند یادگیری نیازی به تمامی این ابزارها نیست اما به مرور زمان به این وسایل نیاز خواهید داشت:

  • میل بافتنی در انواع متفاوت
  • کاموا
  • رج‌شمار
  • قیچی
  • بوبین (وسیله عوض کردن رنگ کاموا)
  • متر خیاطی
  • سوزن
  • خط‏‎کش فلزی
  • نگه‎دارنده‎ دانه رج
  • نشانه‎گذار دانه

آموزش بافت شال و کلاه ساده و تک رنگ

برای بافتن کلاه ساده بایستی اندازه سرتان را دو برابر کرده و به این اندازه دانه سر بیندازید. به اندازه ارتفاع سر به زیر ببافید. بعد از آن، در هر رج تعدادی از دانه‎ها را کم کنید تا به 20 برسید. در این مرحله بایستی با استفاده از نخ و سوزن این 20 دانه را جمع کنید و در نهایت لبه کلاه را تا بزنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می‎توانید یک گل بافتنی نیز برای آن ببافید و بالای کلاه قرار دهید.

بافت شال‎ گردن ساده نیز آسان است. کافی است که اندازه دور گردن خود را بگیرید و آن را دو برابر کنید و به اندازه همین مقدار سر بیندازید. برای اینکه کار زیبا باشد 2 تا زیر و 2 تا رو ببافید. حدودا 8 الی 10 سانتی‎متر ببافید و سپس به تعداد دانه‎ها اضافه کنید تا 3 تا زیر و 3 تا رو شود. بعد از این کار حدودا 4 سانت ببافید و دانه‎ها را بیشتر کنید تا 4 تا رو و 4 تا زیر تبدیل شود. پس از اینکه به قد دلخواه رسیدید، انتهای آن را کور کرده و آن را بدوزید. می‎توانید یک گل نیز به شال اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:  زن چینی رکوردار بلندترین مژه جهان+تصاویر

آموزش بافت شال و کلاه خرسی

آموزش بافت شال و کلاه خرسی آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. شما می‎توانید شال گردن و کلاه زمستانی ساده را ببافید و به آن دو منگوله کاموایی بدوزید تا به راحتی به شال و کلاه خرسی تبدیل شود. اصولا برای بافت این مورد بایستی از میل شماره 5 و نخ کاموای ضخیم استفاده کنید. شال و کلاه خرسی بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‎گیرد در نتیجه بایستی تعداد سر انداختن به اندازه دور سر کودک باشد. سپس به اندازه 5 رج کشباف و یک دانه زیر و یک دانه رو ببافید. بعد از آن تا آخر کلاه را ساده بافته و هر بار از تعداد دانه‎ها کم کنید تا بالای آن جمع شود.

درست کردن گوش‎های خرسی نیز بسیار آسان است. برای انجام این کار بایستی دو منگوله‎ی کاموایی نیم‎دایره درست کنید و هر کدام را در یک سمت از بالای کلاه بدوزید.

برای بافت شال‏گردن کودک بهتر است که یک شال‎ گردن کوچک و به اندازه کودک ببافید و سپس آن را به شکل ضربدری درآورید و آن را با نخ و سوزن بدوزید تا شال گردن از گردن کودک جدا نشود.

کلاه خرسی

آموزش بافت شال گردن کشباف پیچ‎دار

شال و کلاه در انواع ساده و پیچیده می‎تواند زیبایی‎های خاص خود را داشته باشد. شال گردن پیچ‎دار یکی از گزینه‎های خوب برای افرادی است که دوست دارند نوع متفاوتی از این لباس زمستانی را ببافند. برای بافت شال گردن با اندازه 15 در 160 سانتی‎متر به دو میل شماره 4 و یک کاموای 150 گرمی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید:  نکاتی راجع به خرید هدیه

برای بافت شال گردن پیچ‎دار بایستی 40 دانه سر بیندازید و شروع به بافتن به حالت یکی رو و یکی زیر کنید. با توجه به اینکه می‎خواهیم کشباف پیچ را آماده کنیم بایستی حتما در زمان گرفتن دانه از زیر نخ را دور میل پیچ داده و سپس دانه را به بیرون بکشید.

برای بافت پیچ وسط کار بایستی 6 دانه وسط بافت را یافته و از میل بیرون بکشید. در این مرحله 3 دانه اولی را وارد میل سمت چپ و 3 دانه دومی را وارد میل سمت چپ کنید. این 6 دانه جدا شده را یکی از زیر و یکی را از رو ببافید. این کار را تا رج 6 ادامه دهید. یعنی یکی از زر یکی از رو ببافید و 6 دانه وسطی را از رو به زیر و از زیر به رو ببافید. زمانی که این کار را تا 6 رج انجام دهید در هر رج یک بار این پیچ ایجاد خواهد شد. شال را تا اندازه مورد نظر ببافید و زمانی که طول آن به اندازه دلخواه‎تان رسید دانه‎ها را کور کنید و برای شال ریشه درست کنید تا زیباتر به نظر برسد.

شال پیچدار

آموزش بافتنی کلاه فرانسوی

شال و کلاه فرانسوی بین جوانان ایرانی بسیار محبوب است. برای بافت این نوه از کلاه بایستی 8 دانه سر بیندازید. شروع به بافتن کنید و بین هر دو دانه یک ژوته اضافه کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که تعدد دانه‎های اولیه از 8 به 15 برسد. بعد از انجام این کار رج‎های برگشت را به همان شکلی که روی میل نمایان است ببافید یعنی همه دانه‎ها بایستی از رو بافته شوند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید ست لباس ورزشی زنانه

بعد از اینکار روند انجام کار کمی متفاوت خواهد شد. در اینجا بایستی یک ژوته بزنید و بعد از آن 2 دانه از زیر ببافید و همین روش را تا پایان رج ادامه دهید. رج بعدی هم با یک ژوته شروع می‏‎شود اما اینجا بایستی 3 دانه از زیر ببافید و یک ژوته و 3 تا زیر را ادامه دهید. همین روال را ادامه دهید تا تعداد دانه‎های بین 2 ژوته به 21 عدد برسد (یعنی ارتفاع بافت 17 سانتی‎متر شود).

در این قسمت از بافت شال و کلاه فرانسوی بایستی به اندازه هر تعداد دانه‎ای که دارید، جهت افتادگی بیشتر کلاه به اندازه 3 سانتی‎متر بافت ساده از زیر بزنید. در این مرحله بایستی همه دانه‎ها را دو تا یکی کرده تا تعداد دانه‎ها به نصف برسد. در نهایت برای بخش پایانی بین 3 تا 4 سانتی‎متر کشباف در نظر بگیرید. حالا بایستی همه دانه‎ها را کور کنید.

کلاه فرانسوی

سخن پایانی

همان‎طور که دیدید، بافت شال و کلاه می‎تواند در انواع و اشکال متفاوتی باشد. انجام این کار خیلی سخت نیست و با چند بار تمرین و تکرار می‎توانید انجام آن را یاد بگیرید. اما اگر زمان یا حوصله انجام این کار را ندارید می‎توانید شال و کلاه زمستانی با قیمت مناسب و مقرون‎به‌صرفه از گوفی شاپ تهیه کنید.

 

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …