نکات ایمنی در استفاده از بالابر ساختمانی

استفاده از بالابر در مراحل مختلف ساختمان سازی ضروری است و تقریبا بدون آن نمی توان بخش زیادی از فعالیت‌ های ضروری برای پیشبرد کارها را انجام داد. از همین رو برای شرایط و سطوح نیاز مختلف، انواع متفاوت بالابر وجود دارد که می‌ توانید سراغ آنها بروید. این روزها اجاره بالابر ساختمانی قطعا انتخاب بهتری از خرید این تجهیزات می‌ باشد، چرا که مدت زمان استفاده از آنها به صورت مقطعی است. در زمان استفاده از بالابر باید حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید. چرا که در غیر این صورت اتفاقات ناگواری در انتظار شما خواهند بود که می‌ تواند باعث خسارت مالی یا تلفات جانی گردد. به همین دلیل می‌ توان گفت شناخت نکات ایمنی در استفاده از بالابر ساختمانی امری ضروری است که هیچگاه نباید از آن غافل شوید.

آشنایی با بالابر ساختمانی

بالابرهای ساختمانی تجهیزات پرکاربردی هستند که در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌ گیرند. معمولا این تجهیزات را بر اساس ظرفیتی که دارند دسته بندی می‌ کنند و دارای انواع 1 تنی، 750، 500، 350 و 250 کیلوگرمی هستند. در زمان اجاره بالابر ساختمانی باید ابتدا این موضوع را بررسی کنید که کدام نوع از بالابر ساختمانی می‌ تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. همچنین نوع کاربری نیز اهمیت فراوانی دارد که نباید از آن غافل شد. به عنوان مثال روند استفاده از بالابر در زمان تخریب بتن و برای انتقال ضایعات متفاوت است و بسته به شرایط ممکن است نوع بالابر متفاوت باشد. متخصصین تهران تخریب که در زمینه اجاره هیلتی ، اجاره بالابر ساختمانی و… فعالیت دارند؛ می‌ توانند اطلاعات خود در زمینه نکات ایمنی در زمان استفاده از بالابر ساختمانی با شما در میان بگذارند.

آشنایی با خطرات زمان استفاده بالابر ساختمانی

بسته به محل استفاده، نوع کاربری، استفاده از تجهیزات ایمنی، نحوه نصب و جایگذاری درست بالابر؛ میزان خطراتی که در زمان استفاده از این تجهیزات شما را تهدید می‌ کند، متفاوت خواهد بود. مورد مهمی که در این زمینه باید به یاد داشته باشید، شناخت خطرات احتمالی مربوط به محیط کار و انجام اقدامات پیگیرانه است. پارامترهای مختلفی مانند ارتفاع مجاز استفاده از بالابر و ظرفیت آن اهمیت بسیار بالایی دارند و باید حتما در زمان نصب، استفاده یا حتی اجاره بالابر ساختمانی به آن دقت کنید. سقوط وسایل یا مصالح از درون بالابر، رها شدن بالابر از طبقات بالایی ساختمان، خراب شدن اتصالات به دلیل بار زدن بیش از ظرفیت و…. خطرات مختلفی هستند که در زمان کار با بالابر شما را تهدید می‌ کنند. همچنین می‌ توان کلیه خطرات استفاده از این تجهیزات را به دو دسته انسانی و غیر انسانی تقسیم کرد. انجام این دسته بندی‌ ها کمک می کند تا بتوانید اقدامات لازم برای جلوگیری از حوادث را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه باید در مورد گربه های بریتیش شورت هیر بدانید

نکات مهم برای پیشگیری حوادث رایج بالابر ساختمانی

  • بالابرهای ساختمانی به هیچ عنوان برای حمل افراد استفاده نمی شوند. در نظر داشته باشید که این کار خطرات جانی زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • بعد از اجاره بالابر ساختمان، روند نصب آن باید به درستی طی شود و پایه‌ های آن را سنگین کنید تا خطر واژگون شدن بالابر به حداقل برسد.
  • توجه به ظرفیت حمل هر بالابر در زمان اجاره، نصب و استفاده بسیار ضروری است. چون اگر این مورد رعایت نشود، کلیه اقدامات پیشگیرانه شما بی حاصل خواهند بود. به خصوص در خصوص بالابرهای ساختمانی با ظرفیت 250 کیلو این مورد را باید در نظر بگیرید. چرا که در بازار این تجهیزات را با نام بالابر با ظرفیت 350 کیلویی میشناسند، در صورتی ظرفیت مفید این تجهیزات 250 کیلو است.
  • در صورتی که قصد استفاده از بالابر با ظرفیت بالا (به عنوان مثال 500 کیلوگرم به بالا) باید پایه‌ های بالابر را برای تامین امنیت هر چه بیشتر به سقف مکان مورد نظر خود جوش دهید. علاوه بر این بهتر است پایه بالابر را سنگین کنید تا اطمینان بیشتری نسبت به امنیت تجهیزات و نیروی کار خود داشت باشید.
  • از حمل بارهایی که شکل هندسی نامتعارفی یا وزن نامتعادلی دارند خودداری کنید. چرا که ممکن است در زمان حمل و نقل شاهد حرکت لنگری بالابر باشید و همین می‌ تواند باعث سقوط بار، کل تجهیزات بالابر و حتی آسیب رسیدن به ساختمان شود.
  • به ارتفاع مجاز تعریف شده برای هر بالابر دقت کنید. این ارتفاع در بیشتر موارد 20 متر است، اما اگر قصد داشتید تا ارتفاعی بالاتر از 20 متر مصالح یا وسایل مورد نظر خود را انتقال دهید، باید میزان وزنی که قصد انتقال آن با بالابر را دارید را پایین تر در نظر بگیرید. البته می‌ توانید از بالابرهایی با ظرفیت بالاتر نیز استفاده نمایید.
بیشتر بخوانید:  عوارض لیزر زیر بغل

نکات ایمنی در زمان استفاده از بالابر ساختمانی

همیشه این مورد مهم در زمان کار با بالابر ساختمانی باید رعایت شود که فرد اپراتور، حتما با روند استفاده از این تجهیزات آشنا باشد. چرا که در این صورت می‌ تواند با دقت بیشتری روند کار با آن را طی کند و خطرات را کاهش دهد. از سوی دیگر در ساختمان‌ های بسیار بلند یا برای حمل بار‌های بسیار سنگین باید حتما سراغ بالابر ساختمانی دارای الکتروموتور ترمزدار بروید. همچنین اگر شرایط آب و هوایی به دلیل بارش برف و باران، باد شدید، طوفان و… نامساعد است، بهتر است کار با بالابر را تعطیل کنید. از سوی دیگر در زمان استفاده بسیار مهم است که سراغ تجهیزات ایمنی مورد نیاز در زمان کار با بالابر بروید.

لوازم و تجهیزات ایمنی بالابر

زمانی که شما به عنوان استفاده کننده از بالابر ساختمانی، با تجهیزات ایمنی مورد استفاده برای آنها آشنا باشید؛ تلفات را به حداقل خواهید رساند. متخصصین گروه tehrantakhrib سالهاست که در زمینه اجاره بالابر ساختمانی، تخریب بتن و… فعالیت دارند و تجربیات و اطلاعات خود را در این زمینه به اشتراک می‌گذارند:

  • پاخور
بیشتر بخوانید:  معرفی پودر فیکس برای پوست چرب:

برای جلوگیری از افتادن مصالح ساختمانی و وسایلی که با بالابر حمل می‌ شوند، از پاخور استفاده می‌ شود. محل نصب پاخور، فضای خالی بین پایه‌ های جلوی بالابر ساختمانی می‌ باشد.

  • موانع حفاظتی

این موانع از سقوط اپراتور جلوگیری می‌ کنند و محل نصب آنها روبروی پایه‌ های جلوی بالابر است. همچنین در مواردی دیده شده که از کابل، طناب یا قلاب نیز در این قسمت استفاده می‌ شود که در این شرایط قطعا استفاده از حفاظ مخصوص درصد ایمنی بالاتری دارد.

  • وزنه های تعادل

وزنه‌ های تعادل معمولا به شکل جعبه‌ های سنگینی هستند که روی پایه‌ های عقبی بالابر قرار می‌ گیرد و در زمان کار تعادل کل بالابر را افزایش می‌ دهد. همچنین در مواردی می‌ توانید با بسته پایه‌ های بالابر به تیرچه سقف، این تعادل را برقرار سازید.

  • لیمیت سوئیچ یا سوئیچ حدی

این سوئیچ‌ ها در مسیر قلاب بالابر قرار می‌ گیرند و وظیفه دارند تا حرکت رفت و برگشتی آن را محدود کنند. استفاده از میکروسوئیچ باعث می‌ شود تا از پیچیده شدن سیم به دور وینچ جلوگیری شود.

  • قلاب بالابر

استفاده از شیطانک یا ضامن برای قلاب باعث می‌ شود تا امکان جدا شدن بار به صورتی اتفاقی از آنها به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

زمانی که سراغ مراکز مختلف برای اجاره بالابر ساختمانی می‌ روید، باید تجهیزات ایمنی مناسب و دستورالعمل استفاده از آنها نیز در اختیار شما قرار بگیرد. Tehrantakhrib.com همواره تجهیزات خود را به همراه اقلا ایمنی در اختیار مشتری می‌ گذارد. در پایان نیز فراموش نکنید حادثه هیچگاه خبر نمی کند و شاید فقط یک مرتبه استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی باعث بروز تلفات جانی و مالی زیادی برای شما شود.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …