انواع قابلیت دید در شب دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته دید در شب به قابلیت دوربین مدار بسته  برای ضبط فیلم های واضح و دقیق در محیط های کم نور یا کاملا تاریک اشاره دارد. فناوری دید در شب دوربین ها را قادر می سازد حتی زمانی که نور مرئی محدودی وجود دارد، تصاویر را ببینند و ضبط کنند. در فناوری های جدید این امکان برای کاربران فراهم شده است که تصاویر را در تاریکی کامل نیز داشته باشند. انواع مختلفی از قابلیت دید در شب در دوربین های مداربسته هایک ویژن، داهوا، یونی ویو، اکسیس و.. وجود دارد. اما به طور کلی تمامی آنها از دو نوع اصلی فناوری های دید در شب در دوربین های مدار بسته بهره می برند:

1. دید در شب مادون قرمز یا IR

دید در شب IR رایج ترین نوع دید در شب مورد استفاده در دوربین های مداربسته است. LED های مادون قرمز در دوربین تعبیه شده اند و نور مادون قرمز نامرئی را به اطراف ساطع می کنند. هنگامی که دوربین به حالت شب (نور کم یا تاریکی) می رود، LED های IR فعال می شوند و صحنه را با نور مادون قرمزی که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست روشن می کنند. سنسور تصویر دوربین هم به نور مرئی و هم به نور مادون قرمز حساس است و به آن اجازه می دهد حتی در تاریکی مطلق تصاویر سیاه و سفید واضحی را ثبت کند. محدوده دید در شب IR بسته به مدل دوربین متفاوت است، به طوری که برخی از دوربین ها می توانند مناطق چند متری را روشن کنند.

بیشتر بخوانید:  عمده فروشی آنلاین لباس و پوشاک

2.سنسورهای تصویر کم نور:

برخی از دوربین های مداربسته پیشرفته از سنسورهای تصویر در نور کم استفاده می کنند که نسبت به نور موجود محیط حساس تر هستند و به آنها اجازه می دهد حتی در شرایط نور بسیار کم تصاویر رنگی بگیرند. این حسگرها می توانند تصاویر قابل استفاده را با حداقل نور ثبت کنند، اما ممکن است در تاریکی کامل به اندازه دید در شب IR کارایی نداشته باشند.

انواع قابلیت دید در شب دوربین مداربسته

دید در شب سیاه و سفید

این نوع از دید در شب که توسط نور مادون قرمز برای دوربین فراهم شده است، تصاویر سیاه و سفید ارائه می کنند. دو نوع دید در شب سیاه و سفید وجود دارد: IR و EXIR هردو این دید در شب از نور مادون قرمز استفاده می کنند. تفاوت آنها در کیفیت تصویری است که ایجاد می کنند. اکسیر را می توان نسخه پیشرفته IR دانست. تصاویر با جزئیات بیشتری ثبت می شوند و نور در تمام تصویر به طور یکنواخت توزیع شده است.

دید در شب رنگی استارلایت

برخی از دوربین های مداربسته می توانند تصاویر رنگی ایجاد کنند. تصاویر دوربین های استارلایت به واسطه حسگرهایی که نسبت به نور محیط حساس تر هستند ایجاد می شود. در واقع از نور کم ستارگان نیز در شب برای ایجاد تصویر بهره می برند.

بیشتر بخوانید:  آموزش بافت شال گردن وکلاه برای پاییز و زمستان 1402

تصویربرداری حرارتی

نوع دیگری از دید در شب در دوربین های مداربسته تصویر برداری حرارتی است. دوربین های تصویربرداری حرارتی علائم گرمایی ساطع شده از اشیاء را ضبط می کنند و تصاویری را بر اساس تفاوت دما ایجاد می کنند. دوربین های حرارتی نیازی به نور مرئی ندارند و می توانند در تاریکی مطلق یا شرایط نامساعد جوی تصاویر واضحی ارائه دهند. این دوربین ها برای کاربردهای تخصصی مانند امنیت، نظارت و عملیات جستجو و نجات استفاده می شوند.

IR هوشمند

برخی از دوربین‌ها دارای فناوری «IR هوشمند» هستند که شدت نور IR را بر اساس نزدیکی اشیا تنظیم می‌کند. این امر از نوردهی بیش از حد اشیاء مجاور جلوگیری می کند و نور یکنواخت را در سراسر صحنه تضمین می کند.

روشنایی نور مرئی

برخی از دوربین ها علاوه بر LED های IR از LED های نور مرئی برای تامین روشنایی در شرایط کم نور استفاده می کنند. این نوع نورپردازی می تواند تصاویر رنگی ارائه دهد، اما ممکن است در تاریکی کامل به اندازه کافی موثر نباشد. مانند دوربین های وارلایت که نور سفید از این دوربین ها به اطراف ساطع می شود.

هنگام انتخاب دوربین مداربسته با دید در شب، عواملی مانند محدوده IR دوربین، کیفیت تصویر، منطقه تحت پوشش و شرایط نوری خاص در منطقه ای که قصد نظارت بر آن را دارید، در نظر بگیرید. انواع مختلف دید در شب سطوح مختلف اثربخشی دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. ضمن اینکه شرایط نگهداری دوربین مداربسته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموعه اینها کمک می کند تا بتوانید از دوربین های مداربسته خود بهترین استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانید:  نکاتی که هنگام خرید و اجرای کفپوش میکروسمنت باید رعایت کرد

مزایای دوربین مدار بسته دید در شب:

امنیت پیشرفته: دید در شب اجازه می دهد تا نظارت حتی در ساعات شب ادامه یابد و امنیت کلی را بهبود بخشد. در انواع دوربین های مداربسته مناسب منزل شما به دوربین های دید در شب نیز مواجه می شوید.  این دوربین ها کمک می کند تا نظارت در شب هنگام نیز ادامه داشته باشد.

کاهش هزینه: دید در شب نیاز به نور اضافی در مناطق تاریک را از بین می برد و در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی می کند.

بهبود آگاهی موقعیت: فیلم دید در شب واضح به شناسایی تهدیدات و حوادث احتمالی در شرایط کم نور کمک می کند.

نظارت 24/7: با دید در شب، دوربین های مدار بسته می توانند بدون توجه به شرایط نوری، نظارت مستمر را ارائه دهند. دقت کنید حتماً نصب در مکان های مجاز نصب دوربین مداربسته انجام شود تا مشکلاتی را در پی نداشته باشید.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …