آتلیه تولد؛ تکه گمشده پازلِ جشنِ امسال

این نتیجه شاید تلخ باشد و با حال و هوایِ رقص و تولد سازگار نباشد، اما حقیقتِ محض است. هر انسان چند بار زندگی می کند؟ چند بار متولد می شود؟ اگر طرفدارِ تناسخ و چرخه بازگشت نباشیم و خیلی قضیه را فلسفی نکنیم، پاسخمان این است؛ یک بار و دیگر هیچ!
استفاده از تمِ تولد و جشن های مخصوصِ شخصیت هم یکی از همان خواستنی هایی است که همه ما حداقل یک بار دوست داشتیم در زندگی تجربه اش کنیم.
اما با کدام آتلیه تولد می شود این رویایِ واقعی را ساخت؟

رفتن به آتلیه تولد؛ لزومی یا تجملی؟

اگر قبول کنیم که ضیافتِ تولد، خاص ترین مراسمِ مخصوصِ به هر انسان است، دیگر قضاوتِ تجملی بودنِ عکاسی تولد را کنار می گذاریم.
تک تکِ ما حق داریم برای خودمان ارزش قائل باشیم و به هر شکلی، این روزِ ویژه را برای یک بار هم که شده ماندگار کنیم.
حالا ممکن است یک نفر با یک هدیه مولتی میلیاردی خوشحال بشود، یک نفرِ دیگر با یک عکسِ عاشقانه و خلاقانه در روزِ تولدِ پارتنرش در یک آتلیه با تم تولد.
ما هر وقت به این نتیجه برسیم که توجه به جزئیات، نه تنها تجمل نیست، بلکه مصداقِ بارزِ دوست داشتنِ خودمان و دیگران است، دیگر خیلی از کار هایی که حس می کنیم هزینه کردن برایشان نیاز نیست را در اولویت قرار می دهیم. از جمله عکاسی تولد.

در یک آتلیه تولد دقیقا چه اتفاقی میوفتد؟

خیلی از ما تجربه رفتن به یک آتلیه برای گرفتنِ عکسی به غیر از عکسِ پرسنلی را نداریم.  پس شاید اصلا احتمال ندهیم قرار است با چه شاهکارِ هنری مواجه بشویم. یک آتلیه تولد که به صورتِ حرفه ای فعالیت می کند، چنین حال و هوایی دارد:

بیشتر بخوانید:  تبدیل واگن قطار قرن نوزدهم به هتلی زیبا/ تصاویر

تم های متنوع می بینید

ما قصد داریم این عکسِ تولدمان با عکسِ سال های قبل، از زمین تا آسمان فرق داشته باشد. پس قطعا باید راهیِ جایی بشویم که امکاناتش خیلی بیشتر از هالِ پذیراییِ خانه باشد.
یک آتلیه با تم تولد هم می تواند در یک استودیو باشد، هم این که آن قدر کادرِ حرفه ای داشته باشد که تجهیزاتش به صورتِ سیار در هر لوکیشنی که ما تعیین می کنیم حضور پیدا کند. عکاسی تولد با تم، بیش از آن چه فکرش را بکنید می تواند متنوع باشد.
مثلا شاید شما ذاتاً عاشقِ فیلم های مارول و ابر قهرمانی باشید و دوست دارید در روزِ تولدتان هم از تمِ بتمن استفاده کنید! یک آتلیه مجهز باید تمامِ امکاناتِ لازم برای شگفت زده کردنتان و تبدیلِ رویا به واقعیت را داشته باشد.

به سلیقه شما احترام گذاشته می شود

این که امکاناتِ یک آتلیه را نداریم، دلیل نمی شود که از قوه خلاقیت محروم باشیم. گاهی آتلیه ها آن قدر در تحمیلِ ژست و نوعِ پوشش به مراجعه  کننده فشار می آورند که آدم احساس می کند به اسیری گرفته شده! شما صاحبِ اختیار و قدرتِ انتخابید.
به عنوانِ مشتری حق دارید ایده هایتان را با تیمِ عکاسی تولد در میان بگذارید. مطمئن باشید یک آتلیه حرفه ای در صورتِ عملی بودنِ ایده تان، شما را نا امید نمی کند.

تجهیزات به روز، همه جا به چشم می خورد

اگر قرار به این باشد که یک نفر صرفا به خاطر داشتنِ دوربین، نامِ خودش را عکاس و اسمِ اتاقش را آتلیه تولد بگذارد، الان همه ما بخاطرِ داشتنِ دوربین های گوشی همراه، برنده جایزه پولیتزر عکاسی بودیم.
آتلیه جایی است سرشار از امکاناتِ به روزِ عکاسی. از انواعِ دوربین های حرفه ای و سافت باکس ها و رفلاکتور ها گرفته، تا تسهیلاتِ کامپیوتری و تسلط به برنامه های ادیت و ویرایشِ عکس.
داشتنِ پس زمینه در رنگ ها و طرح ها مختلف هم که کلا به یک آتلیه تولد، اصالت و معنا می بخشند.

بیشتر بخوانید:  اثرات زیست محیطی قرص های ماشین ظرفشویی

کیفیتی که از نمونه کار ها میچِکد

منت خدایِ عز وجل را که در عصری زندگی می کنیم که با یک سرچ ساده می توانیم زیر تا بمِ یک موضوع را در بیاوریم!
همین حالا می توانید نمونه کار های زیادی از آتلیه هایی که ادعایِ حرفه ای بودن می کنند ببینید. به نظرتان این نمونه ها آنقدر خلاقانه، جذاب و آبرومند هستند که تبدیل به یک قابِ همیشگی روی دیوارِ خانه بشوند، یا نه یک پستِ جانانه و متفاوت در اینستاگرام؟
یک آتلیه با تم تولد علاوه بر آن که باید مطابقِ مد و ترند های روزِ دنیا پیش برود، باید آینده نگری را هم چاشنیِ کارش کند. این که صرفا متکی به مدی باشد که امسال به بازار آمده، بدونِ آن که تخمین بزند شاید این ژست و تم 3 سالِ دیگر خنده دار و دِمده به نظر برسد،  چیزی نیست که در برنامه ی کاری هر آتلیه ای بگنجد.
تازه بدتر از این هم ممکن است پیش بیاید. خیلی از آتلیه ها همچنان با همان دکوری که زمانِ ملی شدنِ صنعتِ نفت در استودیوشان زدند فعالیت می کنند. گویا نمی خواهند قبول کنند که آپدیت بودن و خلاقیت، ضامنِ بقایِ کسب وکارشان است. شما باید نمونه های زیادی از یک آتلیه عکاسی تولد ببینید. حتی اگر یکی از نمونه ها به نظرتان غیر حرفه ای آمد، بهتر است وقت و هزینه خود را به پایِ عکاسانِ هنرمندِ خلاقِ دیگری بریزید.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

قیمت یک شاتِ عکاسی تولد چقدر است؟

یک تیمِ هوشمندِ عکاسی، خوب می داند که چطور با گرفتنِ یک عکس خاص و نشان دادنِ آن به شما، شما را شگفت زده کند.
چیزی که نباید از آن غافل شد این است که؛ شگفت زده شدن، بها دارد. قیمتِ شاتی که یک آتلیه حرفه ای از شما می گیرید، با توجه به مواردِ زیادی تغییر می کند. مثلا اگر تمامِ تجهیزات را خودتان آورده باشید (مثلِ لباس و بادکنک و حتی تم)، در نتیجه عکاس فقط هزینه وقتی که شاترِ دوربین را برای گرفتنِ عکس فشار داده از شما می گیرد.
اگر لوکیشن را شما مشخص کرده باشید؛ قطعا کادرِ عکاسی؛ زحمت، هزینه و وقتِ زیادی را برای جا به جاییِ وسایل به لوکیشنِ شما صرف می کند. در موردِ آخر هم ممکن است شما کاملا در استودیو و با امکانات و تم های همان آتلیه، عکاسی تولد را تجربه کنید. که در این صورت با توجه به کیفیت و وقتی که برای ادیت و دکور سازی و طراحی لباس می گذارند، قطعا هزینه ها کمی متفاوت می شود.
پس نتیجه می گیریم پیدا کردنِ آتلیه تولدی که هم کیفیتش بی نظیر باشد و هم قیمتِ منصفانه ای داشته باشد، کارِ چندانِ ساده ای نیست؛ البته تا قبل از آن که با اکستون استودیو آشنا بشوید.

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …