راهنمای خرید اسپیکر قابل حمل و جیبی

بیشتر مردم علاقه دارند در گردش، رانندگی، ورزش، خانه و محل کار به موسیقی با صدا و کیفیت بالا گوش دهند. اگر جزو این افراد هستید، اسپیکر قابل حمل یا پرتابل این امکان را در اختیارتان قرار دهند. به هر دلیلی که قصد خرید اسپیکر داشته باشید، با مدل‌های بی‌شماری مواجه می‌شوید. پس خرید یک اسپیکر با وجود تنوع زیاد در طراحی، کیفیت و برند کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل برای خرید اسپیکر قابل حمل و جیبی باید اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه سعی کردیم همه موارد لازم برای خرید اسپیکر قابل حمل و جیبی از استایل آپ را بررسی کنیم.

12 آیتم مهم در خرید اسپیکر قابل حمل و جیبی

  • نوع اسپیکر قابل حمل

اسپیکرهای قابل حمل بسته به نوع اتصال‌شان دو نوع هستند: اسپیکر بلوتوثی و اسپیکر وایفای. اسپیکرهای بلوتوثی اتصال سریع‌تر و راحت‌تری دارند. همچنین بخاطر قابلیت بلوتوث دستگاه‌های مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از اسپیکر Wi-Fi نیاز به شبکه وایفای دارید. این اسپیکرها کیفیت صدای بالایی دارند. اما بخاطر نوع اتصال، استفاده از آن‌ها محدود است.

  • طراحی اسپیکر

برای خرید یک اسپیکر محل استفاده از آن را در نظر بگیرید. بعد از تصمیم‌گیری در مورد کاربری مدنظرتان اسپیکر را انتخاب کنید. ابعاد، جنس و وزن اسپیکر سه عامل تعیین کننده کاربری اسپیکر هستند. به عنوان مثال شما نمی‌توانید اسپیکر با ابعاد بزرگ را با خود به کوهنوردی ببرید. گاهی اوقات هم نیاز دارید اسپیکر را در خودرو و برای پیاده روی استفاده کنید. با وجود قابل حمل بودن اسپیکرها برخی از آن‌ها با طراحی مدرن و ابعاد بزرگ مخصوص فضای داخلی طراحی شده‌‌اند. در مقابل برخی مدل‌های دیگر مانند اسپیکر جیبی را می‌توانید از کوله پشتی‌تان آویزان کنید.

  • کیفیت صدا

گوش دادن موسیقی با کیفیت بالا، اولین دلیل برای خرید یک اسپیکر است. بنابراین کیفیت صدای اسپیکر فاکتور مهمی در خرید آن است.  چهار عامل بر کیفیت صدای خروجی اسپیکر تاثیر دارند.

اولین عامل فرکانس صدای اسپیکر است. فرکانس محدوده شنوایی ما، بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز است. هر چه صدای اسپیکر به ۲۰ هرتز نزدیک‌تر باشد، صدا را بم‌تر می‌شنویم. در مقابل هر چه این صدا به ۲۰ کیلو هرتز نزدیک‌تر باشد، ریزترین صداها را دریافت می‌کنیم. به عنوان مثال در اسپیکری با محدوده فرکانس ۲۰۰ هرتز تا ۱۸۵۰۰ هرتز، میزان بمی صدا و بیس اسپیکر ۲۰۰ هرتز و عدد ۱۸۵۰۰ ریزی صدای خروجی آن است. هرچه اختلاف این دو عدد بیشتر باشد، صدا را با جزئیات بیشتری می‌شنویم.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) حاشیه‌هایی از مسابقه اسب دوانی کنتاکی دربی ۲۰۲۱

توان اسپیکر دومین عامل تاثیرگذار در کیفیت صدای آن است. همانطور که می‌دانید وات واحد توان است. هر چه توان عدد بزرگتری در اسپیکر باشد، توان صدای بیشتری را شاهد خواهیم بود. سومین عامل برای سنجش کیفیت امپدانس است. آمپدانس مقاومت الکترونیکی دستگاه را نشان می‌دهد. آمپدانس و توان نقطه مقابل هم هستند. یعنی در آمپدانس بالا، صدای خروجی کم‌تر خواهد بود. آخرین عامل در تعیین کیفیت صدا، حساسیت آن است. حساسیت نسبت سگینال به نویز و با دسی بل نمایش داده می‌شود. دسی بل بیشتر به معنی نویز کم‌تر است.

در اسپیکرهای قابل حمل معمولاْ حداکثر فرکانس را روی ۲۰ کیلو هرتز در نظر می‌گیرند. اگر به دنبال بیس بیشتری هستید، حداقل فرکانس باید به ۲۰ هرتز نزدیک‌تر باشد. در بلندگوهای قابل حمل مقدار آمپدانس ۲، ۴ یا ۸ است. برای مطمئن شدن از کیفیت صدای خروجی توان باید بیشتر باشد. در این صورت صدا را با بهترین کیفیت ممکن می‌شنوید.

  • عمر باتری

هر وسیله الکترونیکی قابل حمل دارای باتری است. اینکه آن وسیله چند ساعت در نبود برق بتواند کار کند، عمر باتری آن وسیله را نشان می‌دهد. معمولاً بیشترین تایمی که یک اسپیکر می‌تواند بی‌وقفه موسیقی پخش کند 16 ساعت است.

گاهی اوقات فروشنده فقط به ظرفیت باتری اسپیکرهای مختلف اشاره می‌کند و توصیه می‌کند که اسپیکری با ظرفیت بالا بخرید. در حالی در مورد اسپیکر داستان کمی فرق دارد. ظرفیت بالای باتری نشان دهنده عمر بیشتر باتری نیست. ظرفیت باتری جریان خروجی در هر ساعت را نشان می‌دهد. بنابراین به تنهایی فاکتور قابل قبولی برای مقایسه عمر باتری دو اسپیکر نیست. زیرا مصرف انرژی دو اسپیکر باتوجه به ابعاد و خروجی صدا متفاوت است.

  • فراهم نمودن انواع اتصالات

همانطور که گفتیم نوع اتصال اسپیکرهای قابل حمل بلوتوثی یا وایفای است. اما این اسپیکرها دارای اتصالات سیمی هم هستند. مانند قابلیت اتصال AUX یا پورت USB که خوشبختانه در اکثر اسپیکر این اتصالات موجود هستند. همچنین وجود شیار کارت حافظه از ویژگی‌های یک اسپیکر خوب است. اگر کابل AUX یا USB روی بسته‌بندی اسپیکر نبود، سعی کنید کابل اورجینال  تهیه کنید. زیرا بر کیفیت صدا یا شارژ باتری آن تاثیر می‌گذارد.

  • ورژن بلوتوث
بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

ورژن بلوتوث فاکتوری است در خرید اسپیکرهای بلوتوثی اهمیت دارد. همچنین بر روی دو فاکتور کیفیت انتقال صدا و عمر باتری تاثیر می‌گذارد. هر چه ورژن بلوتوث بالاتر باشد، برد اسپیکر بیشتر خواهد بود. برد حداکثر فاصله‌ای که اتصال بلوتوث دو دستگاه برقرار می‌ماند. در این حالت صدا به هیچ وجه قطع نمی‌شود. باتری هم انرژی کمتری برای انتقال صدا صرف می‌کند. بلوتوث نسخه 5 جدیدترین ورژن بلوتوث است. معمولاً برد آن 20 متر است. اما در بیشتر اسپیکرها بلوتوث نسخه 4 رایج‌تر است. این نسخه بلوتوثی هم بردی ما بین 8 تا 12 متر دارد.

بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی قابلیت NFC دارند. اگر موبایل‌تان هم این قابلیت را دارد. با قرار دادن آن‌ها کنار هم می‌توانید به اسپیکر وصل شوید.

  • پشتیبانی سیستم عامل‌های مختلف

گاهی اوقات اسپیکر همزمان به دو گوشی متصل نمی‌شود. یا فقط با گوشی اندروید کار می‌کند. اصولاً اسپیکرهای قدیمی این باگ را دارند. بنابراین اسپیکری بخرید که قابلیت اتصال به هر سیستم عامل و حتی سایر اسپیکرها را داشته باشد. با جفت شدن اسپیکرهای مختلف با هم صدای قوی‌تری خواهید داشت.

  • قابلیت ضد آب

اسپیکری مورد استفاده در محیط‌های باز، باید ضد آب باشد. چون ریسک افتادن در آب مخصوصاً در طبیعت گردی بالاست. به علاوه برخی افراد اسپیکر را با خود به استخر می‌برند. بنابراین اسپیکر باید در مقابل آب مقاومت بالایی داشته باشد. ضد آبی اسپیکر با نماد IPX مثلا IPX7 نمایش داده می‌شود. IPX بیشتر مقاومت بالاتر را نشان می‌دهد.

  • میکروفن

نوعی از اسپیکرها هم دارای میکروفن هستند. داشتن میکروفن داخلی یک مزیت برای اسپیکر است. برای مثال وقتی با بلوتوث به گوشی متصل هستید و تلفن زنگ میخورد. راحت بدون قطع اتصال می توانید به تماس‌تان پاسخ دهید. نوعی از اسپیکرها هستند که به شکل میکروفن طراحی شده‌اند. این اسپیکرهای ارزان قیمت بنوعی وسیله سرگرمی هستند. با قابلیت تغییر صدای آن‌ها یا تمرین خوانندگی می‌توانید لحظات شادی تجربه کنید.

  • نورپردازی
بیشتر بخوانید:  (تصاویر) سوگواری بازماندگان سونامی با تلفنی که هیچ جا وصل نیست!

احتمالاً اسپیکرهای قابل حمل دارای چراغ شارژی را دیده‌اید. خوبی این اسپیکرها این است برای کمپ شبانه یا هنگام قطعی برق کارایی دارند. ویژگی جذاب بعضی اسپیکرها نورپردازی رنگی آن‌هاست. مانند یک رقص نور کوچک می‌توانید در تولد‌تان از آن استفاده کنید.

  • قابلیت شارژ سایر لوازم

هم اسپیکر هم پاوربانک را در یک وسیله داشته باشید. این قابلیت فقط در اسپیکرهایی وجود دارد که ظرفیت شارژ بالایی دارند. بطورکلی لوازم چند منظوره بسیاری کاربردی‌تر هستند. با خرید یک اسپیکر دارای پاوربانک با یک تیر دو نشان می‌زنید.

  • صفحه نمایش

صفحه نمایش در مدل‌های گران‌تر اسپیکر وجود دارد. این صفحه که میزان شارژ اسپیکر، نام آهنگ پلی شده و یا نوع اتصال را نمایش دهد. این ویژگی استفاده از اسپیکر را آسان‌تر می‌کند.

نکات کلیدی برای خرید اسپیکر قابل حمل و جیبی

  1. خرید از فروشگاه‌های آنلاین به مراتب بهتر است. چون مشخصات کامل و فنی محصول را شرح می‌دهند. همچنین اگر سوالی راجع محصولی داشتید، به راحتی می‌توانید در قسمت کامنت‌های محصول یا مطالب مرتبط بپرسید.
  2. از برند‌هایی که سبد محصولات‌ بیشتر و دستی در تولید لوازم صوتی دارند، خرید کنید.
  3. هر چه قابلیت‌های یک اسپیکر بیشتر، قیمت آن بالاتر خواهد بود.
  4. سعی کنید اسپیکرها با ویژگی یکسان را با هم از لحاظ قیمت مقایسه کنید.
  5. حتما نظرات کاربران برای اسپیکرهای مختلف را بخوانید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  6. اسپیکر را از فروشگاه‌های آنلاینی خرید کنید که ارسال سریعی و مرجوعی کالا را پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب تمام تلاش‌مان را کردیم تا ویژگی‌های کلی و جزئی یک اسپیکر بیان کنیم. امیدوارم با داشتن اطلاعات بالا بتوانید اسپیکری مخصوص خودتان بخرید. اگر سوالی دیگری در این زمینه دارید در قسمت نظرات برای‌مان بنویسید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن شما را راهنمایی می‌کنند. همچنین خواندن انتقادتان و پیشنهادات شما، باعث خرسندی ما خواهد شد.

منبع: digital trends

مطلب پیشنهادی

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟

مایکروویو یا سولاردام؟ کدام یک مناسب خرید است؟ مایکروویو و سولاردام دو وسیله محبوب در …