نگهدارى از گليم

پوسيدگى گلیم, گليم, طرح گلیم

دوام يک گليم بسته به مواد بکار رفته در آن، استحکام بافت و عمر آن است. چنانچه قسمتى از گلیم بيشتر در معرض رفت و آمد است يا نور بيشترى به آن مى‌تابد. بايد گاه‌به‌گاه چرخانده شود. گليم‌ها اگر در جاهاى مرطوب باشند، دچار پوسيدگى مى‌شوند. گليم‌ها و فرش‌ها اگر روى زمين صيقلى و يا موکت قرار گيرند، ليز مى‌خورند. براى حل اين مشکل مى‌توان از لايه و زيراندازهايى مابين گليم و زمين استفاده کرد. اين زيراندازها ميزان فرسودگى را نيز کاهش مى‌دهند.

زمانى‌که يک گليم کثيف به‌نظر رسد، حتماً بايد شست‌و‌شو انجام شود؛ و شست‌وشو براى فرش و گليم، امرى مفيد و ضرورى است. گليم‌هاى جديد را مى‌توان خشک‌شويى کرد. شستن گليم در خانه اصلا‌ً صحيح نيست؛ زيرا امکان مخلوط شدن رنگ‌ها و آب‌رفتگى نامنظم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  فرش اردبیل شیخ صفی

پوسيدگى گلیم, گليم, طرح گلیم

اگر قصد داريد گليم را مدتى طولانى در انبار نگه داريد، نخست آن‌را بشوييد و کاملا‌ً بيدزدايى کنيد. در صورت امکان بهتر است از کاغذهاى بدون اسيد در لابلاى فرش و گليم استفاده شود، در صورت نبود اين شرايط از نفتالين استفاده کنيد ولى نفتالين نبايد با منسوجات تماس داشته باشد. پس از خارج کردن گليم از انبار نيز آن‌را شسته و يا در هواى آزاد قرار دهيد. موش‌ها نيز مى‌توانند موجب از بين رفتن گليم شوند؛ بنابراين بايد مکان‌هاى مناسبى براى اين کار در نظر گرفته شود.

منبع:aftabir.com

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید فرش دستباف ایرانی

هنگام خريد فرش دستباف، يك كارشناس فرش باشيد فرش دستباف يكى از عمده ترين صنايع …