نحوه نگهداری ماست باید به چه صورت باشد؟

نگهداری ماست,بهترین روش نگهداری ماست,روش صحیح نگهداری از ماست

نگهداری ماست

فوت و فن برای نگهداری ماست

بی تردید بهترین شیوه نگهداری ماست برای زمان زیاد و حفظ طعم و کیفیت آن، گذاشتن آن در یخچال در دمای 5 تا 7 درجه سانتیگراد و در ظروف سفالی، شیشه‌ای یا پلاستیکی استاندارد است. با اینکه ماست دیرتر از شیر فاسد می‌شود و تا سه هفته پس از گذشت تاریخ انقضا هم قابل استفاده است، ولی اگر با شیوه درست نگهداری ماست و ظرف مناسب برای این کار آشنا باشید.

شیوه نگهداری ماست

برای نگهداری ماست چه ماست پاستوریزه و چه ماست خانگی و چکیده، نیاز است آن را حتما داخل یخچال و در دمای ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. در این دما سرعت رشد کپک‌ها کمتر می شود و زمان بیشتری می‌توان ماست را نگهداری کرد. از نگهداری ماست در دمای اتاق و مقابل نور خورشید پرهیز کنید.

بهترین ظرف نگهداری ماست

بهترین ظرف برای نگهداری ماست برای مدت زمان بیشتر و حفظ طعم و کیفیت آن، ظرف سفالی معروف به کوزه ماست است. ظروف سفالی ویژگی مکندگی خیلی زیادی دارند و به علت این خاصیت سبب جذب آب اضافی ماست شده و در نهایت ماست چکیده درست می‌شود. این ماست، دارای مزه خیلی خوبی بوده و از کالری بسیار بالایی هم بهره مند است.

نکته مهم: برای تهیه ظروف سفالی برای نگهداری ماست همیشه از ظروف بی‌رنگ یا به رنگ زرد استفاده کنید، چون رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای که در ظروف سفالی به‌کار می‌رود دارای سرب است.

همینطور نگهداری ماست در ظروف شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی استاندارد و به رنگ روشن هم اشکالی ندارد.

تاریخ روی ماست را ببینید و تا یک تا دو هفته پس از خرید ماست ، می توانید از آن استفاده کنید.

نکاتی برای نگهداری ماست

– یکی از موارد مهم خانه داری برای درست کردن ماست خانگی پیشگیری از ترش شدن آن است ؛ اگر مایه ماست شما ترش باشد آن را داخل دستمالی قرار دهید تا آبش بچکد و – سپس آن را به شیر ولرم اضافه کنید تا ماست شیرین شود .

– برای مزه بهتر ماست آن را داخل ظرف سفالی بریزید.

– برای پیشگیری از ترش شدن ماست آن را در دمای محیط نگذارید.

نگهداری ماست,بهترین روش نگهداری ماست,روش صحیح نگهداری از ماست

شیوه نگهداری ماست

شیوه های تشخیص ماست فاسد

کپک زدن

یکی از مهمترین علامتهای ماست فاسد پیدا شدن نقطه‌های سبز و قهوه‌ای رنگ روی ماست است که علامت رشد کپک‌هاست. کپک‌ها در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بیشترین رشد را دارند؛ بعد از نگهداری ماست در بیرون از یخچال پرهیز کنید.

نکته: از استفاده از ماست کپک زده پرهیز کنید و دقت داشته باشید چنانچه ماستی کپک زده، باید تمام آن را دور بزیرید، چون گرچه امکان دارد در بعضی قسمت‌ها نقاط تغییر رنگ یافته را نبینید اما کپک‌ها در همه جای ظرف وجود دارد.

بوی شیر ترش

تغییر بو یکی از اولین علامت های تشخیص فاسد شدن مواد غذایی است. در مورد ماست هم چنانچه بوی نامطبوعی مانند بوی شیر ترش را احساس کردید، اطمینان پیدا کنید ماست شما فاسد شده است.

عوض شدن طعم آن

ماست به خاطر فاسد شدن طعم تلخی می‌گیرد. این امر به علت واکنش‌های شیمیایی و هیدورلیز پروتئین‌های ماست و تجزیه به اسید‌های آمینه تلخ‌مزه است. به همن علت از استفاده از ماست تلخ حودداری کنید، اما چنانچه ماست شما تنها ترش شده فاسد نیست، ولی ارزش غذایی قبل را نیز ندارد.

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و تفاوت پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …