حرز امام حسن عسکری (ع)

حرز امام حسن عسکری,دعای امام حسن عسکری

حرز امام حسن عسکری (ع)

دعای حرز امام حسن عسکری (ع)

حرز، در لغت به معنای محصور و محکم، در اصطلاح به پاره‌ای از آیات، اذکار، اوراد و ادعیه مأثوری که برای حفظ جان و مال از آسیب‌ها می‌خوانند یا به ‌صورت مکتوب با خود حمل می‌کنند گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با حرز امام حسن عسکری (ع) آشنا کنیم.

حرز چیست؟

هر انسانی قطعا نیاز به شناخت خدای متعال خواهد داشت که به خودشناسی رسیده و زندگی اش بنا به موقعیتی که دارد به الله متعال نزدیک و نزدیک تر شود تا احساس کند قدرتی از او در هر شرایطی حمایت خواهد کرد.

کلمه حرز (amulet) در زبان فارسی به مکانی گفته می شود که به طوری حصار یافته و مستحکم باشد که اشخاص با ورود به آن از آسیب ها و خطرات محفوظ باشند و اصطلاحا تعویذ و یا بخشی از آن می باشد که موافق با قوانین شرع باشد. حرز و ترکیباتش در متن قرآن مجید آورده نشده ولی در روایات مذاهب مختلف اسلام و ادعیه این کلمه بسیار زیاد به کار برده شده است.

حرز در فرهنگ شیعی از فرهنگ سایر مسلمانان متداول‌تر بوده است. وجود انبوهی از حرزها و عوذه‌ها و دعاهای حفظ، که در کتب ادعیه و حدیث امامیه ثبت شده، شاهد این مدعاست.

حرز ها همیشه می توانند خیر و برکت زیادی به زندگی ما وارد کرده و همین طور ما را به سرانجام خوبی در کار ها رسانده و حاجات را نیز اجابت کنند.

بیشتر بخوانید:  زیارتنامه حضرت علی اکبر (ع)

1- حرز امام حسن عسکری(ع):

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ،

يَا عُدَّتِي عِنْدَ شِدَّتِي،

وَيَا غَوْثِي عِنْدَ كُرْبَتِي،

وَيَا مُؤْنِسِي عِنْدَ وَحْدَتِي،

احْرُسْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لَاتَنامُ،

وَاكْنُفْنِي بِرُكْنِكَ الَّذِي لَايُرامُ.

به نام خداوند بخشنده مهربان

ای تكیه‌گاه و نیروی من در گرفتاری‌‌ام،

ای پناه من هنگام غم و غصه‌ام،

ای مونس من در هنگام تنهایی‌ام،

مرا با چشمت كه خواب نمی‌رود نگه دار،

و با ركن و قدرت خوش كه سستی نمی‌پذیرد، پناه ده

حرز امام حسن عسکری,دعای امام حسن عسکری

دعای حرز امام حسن عسکری (ع)

2- دیگر حرز امام حسن عسكری (ع)

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ- احْتَجَبْتُ بحِجَابِ اللَّهِ النُّورَ الَّذِي احْتَجَبَ بهِ‏عَنِ الْعُيُونِ وَ احْتَطْتُ عَلَى نَفْسِي وَ أَهْلِي وَ وُلْدِي وَ مَالِي وَ مَا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ عِنَايَتِي ب بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ أَحْرَزْتُ نَفْسِي وَ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ باللَّهِ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا باذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ- وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بآياتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ إِنَّا جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى‏ فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذاً أَبَداً- أَ فرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قلْبهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ- أُولئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ- وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. وَ جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى‏ أَدْبارِهِمْ نُفُوراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ‏

بیشتر بخوانید:  احادیث در مورد شجاعت

به نام خداوند مهرگستر مهربان . پنهان شدم به حجاب خداوند ؛ آن حجاب نورانی كه خداوند پنهان است  به اسم خداوند مهر گستر مهربان و محافظت كردم نفس خود را و چيزهائى كه مذكور شد همه آن را از هر چيز كه مى‏ترسم و دورى مى‏نمايم از آن به خدايى كه نيست خدائى مگر او هميشه زنده به خود برپاست  فرا نمى‏گيرد او را سستى و نه خوابى از براى اوست آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است كيست آن كه درخواست نمايد نزد او مگر به اذن او ميداند آنچه را كه پيش روى ايشان و آنچه را كه در پس سر ايشان است و احاطه نمى‏كنند به چيزى از علم او مگر به آنچه خداى خواهد و فرو گرفته است كرسى او آسمانها و زمين را و به تعب نمى‏اندازد او را نگاهداشتن آنها و اوست بلند مرتبه بزرگ و كيست ستم‏كننده‏تر بر خود از كسى كه مذكور شود نزد او آيات پروردگار او پس اعراض نمايد از آنها و فراموش كرده باشد چيزى را كه كرده است دستهاى او. بدرستى كه ما گردانيديم بر دلهاى ايشان پوشش‏ها كه مبادا بفهمند قرآن را و گردانيديم در گوش‏هاى ايشان گرانى را و اگر بخوانى تو ايشان را به سوى راه حق  پس ره نمى‏يابند در اين هنگام هرگز. آيا پس ديده‏اى تو كسى را كه فرا گرفت خداى خود را از روى خواهش و واگذاشت او را در گمراهى خداى بر دانش ازلى و مهر نهاد بر گوش او و بر دل او و گردانيد بر چشم او پرده‏اى پس كيست كه راه نمايد او را از غير خدا  آيا پس پند شما نمى‏گيرد آن جماعت كسانى‏اند كه مهر نهاده است خدا بر دلهاى ايشان و بر گوش‏هاى ايشان و بر چشم‏هاى ايشان و جماعت غافلان از عذاب خدا ايشانند و هر گاه مى‏خوانى تو (اى محمّد) قرآن را مى‏گردانيم ميان تو و ميان آن جماعتى كه ايمان نمى‏آورند به آخرت پرده پوشيده شده و گردانيديم ما بر دل‏هاى ايشان پوشش‏ها كه مبادا بفهمند قرآن را و گردانيديم در گوشهاى ايشان گرانى را و هر گاه ياد نمودى تو پروردگار خود را در قرآن كه يگانه است او بازگردند كافران بر پشت‏هاى خود در حالى كه نفرت‏كنندگان باشند  و رحمت فرستد خدا بر محمّد و بر آل او كه پاكند از گناه.

بیشتر بخوانید:  احادیث تصویری زیبا و خواندنی از ائمه اطهار (ع)

مطلب پیشنهادی

مناجات با حضرت معصومه (س)

متن مناجات با حضرت معصومه (س) زمانی که دل گرفته اید و آرام و قرار …