آشنایی با گروه ماهیان

 خصوصیات ماهی ها, ویژگی های گروه ماهی ها

آشنایی با خصوصیات ماهی ها

هر آنچه لازم است درباره ماهیان بدانید

ماهیان از گروه مهره داران خونسرد هستند که اغلب آن ها تخم گذار هستند. ماهی ها برای زندگی در آب به آبشش نیاز دارند.

5 ویژگی اصلی ماهی

ماهی ها برخلاف گروه پستانداران خونسرد هستند، ماهیان آبزی هستند. اغلب ماهی ها تخم گذار هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند دمای داخلی بدن خود را حفظ کنند. که برای محیط زیست خوب است. ماهی دارای باله و ستون فقرات است، برخی از آنها با شش تنفس می کنند و اکثر آن ها آبشش دارند. ماهی ها جز دسته های مهره داران هستند.

ویژگی های اصلی ماهی عبارتند از:

1. ماهی ها از طریق آبشش زیر آب نفس می کشند

2. ماهی ها خون سرد هستند

3. کیسه هوای ماهی مثانه هوایی به خواب ماهی کمک می کند.

4. باله ها ماهی را در آب هل می دهند

5- ماهی ها می توانند اقدامات فوری را تشخیص دهند.

یکی از معیارهای اصلی برای طبقه بندی ماهی ها وجود آبشش در چرخه زندگی آن ها است، که برای زندگی ماهی ها مهم است. آبشش اکسیژن را جذب کرده و دی اکسید کربن را آزاد می کند تا ماهی در آب تنفس کند. آبشش ماهی ها به شدت تنظیم اکسیژن می کنند. نهنگ ها دارای آبشش نیستند، و ریه یا همان شش دارند و با سطح خارجی تنفس می کنند، مسئله اصلی این است که آنها به عنوان یک پستاندار طبقه بندی می شوند، نه ماهی. بچه قورباغه آبشش دارد اما با گذشت زمان و بزرگ شدن تبدیل به قورباغه می شوند و دوزیست می شوند. بیایید با ما برخی از موارد اساسی درمورد ماهی ها را بخوانیم.

بعضی از انواع آنها دارای باله است اما برخی از آنها دارای باله دم با جفت باله پشتی یا کناری با باله مقعدی هستند. که سبب ایجاد قدرت مانور و حرکت می شوند. اما بعضی از آنها اندازه ها، شکل ها و یک هدف را تعیین کرده اند. در اینجا برخی از خصوصیات ماهی را شرح داده ایم.

معرفی گروه ماهیان,آشنایی با ماهی ها

ویژگی های اصلی ماهی ها

بیشتر بخوانید:  جهت یابی به کمک ستاره قطبی

1- ماهی ها از طریق آبشش زیر آب نفس می کشند

از ویژگی های اصلی ماهیان این است که آنها در آب زنده می مانند. ماهی ها دوره های بسیار گرانبهایی را در آب می گذرانند. به عنوان مثال ، مودسکیپر وعده غذایی آنها را می گیرد و در زمین تعامل می کند. گاهی اوقات آنها از طریق پوست خارجی آب را به داخل منتقل می کنند و بیشتر آبشش ها، آب ذخیره شده در داخل بدن را نگه می دارند. ماهی دارای صفات ارثی ویژه ای هستند، مانند آبشش، که برای زنده ماندن به آب نیاز دارد.

2- کیسه هوای ماهی مثانه هوایی به حرکت ماهی کمک می کند

اندام خاصی در بدن ماهی کار می کند که به آن خط جانبی گفته می شود که متناسب با طول بدن است. ماهی حس خاصی دارد، بنابراین مجاری دارد که با مایعات پر می شوند. همچنین می تواند حرکات، اعمال یا ارتعاشات را تشخیص دهد. به عنوان مثال، ماهی می تواند شکارچیان و غذا را تشخیص دهد. به دلیل اندام فوق العاده ای که دارند می توانند به راحتی حرکت کنند.

3- ماهی ها خون سرد هستند

ماهی خونگرم یا خونسرد است به این معنی که به محیطی بستگی دارد که سیستم بدن و دما را تنظیم می کند. این باعث تغییر ماهی با آن محیط می شود. برخی از گونه های ماهی به درجه حرارت حساس هستند زیرا برای زنده ماندن به دمای گرم هم نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

4- کیسه هوای ماهی یا مثانه هوایی، به خواب ماهی کمک می کند

همانطور که می دانید ماهی برای شنا کیسه ای دارد که به ماهی کمک می کند تا شنا را کنترل کند زیرا از هوا پر می شود بنابراین نه شناور است و نه در حال غرق شدن است. با وجود این کیسه می تواند خوب بخوابد و ماهی ها می توانند به روش بهتری زنده بمانند.

5- باله ها ماهی را از طریق آب هل می دهند

باله ها در انواع ماهی ها موجود است و به آنها امکان مدیریت از طریق شکم و پشت را می دهد. این کمک می کند تا حرکت آنها در آب متعادل شود و به راحتی شنا کنند.

ویژگی اساسی ماهی ها, خصوصیت ماهی ها

درمورد ماهی ها

گوارش ماهی ها

گوارش غذا در ماهی، از دهان شروع می شود. آنها به کمک دندان های خود طعمه یا غذای گیاهی را می گیرند و به سمت مری هدایت می کنند. بیشتر ماهیان شکارچی، طعمه خود را درسته قورت می دهند. بعضی از ماهی ها، مانند کوسه ها، از دندان خود برای کَندن یک قطعه از شکار استفاده می کنند.

غذا پس از رسیدن به گلو، از راه مری، که یک لوله ساده با دیوار ماهیچه ای است، وارد معده می شود. معدهٔ ماهی های مختلف، متفاوت است اما در بیشتر ماهیان، معده یک کیسه یا لوله مستقیم یا خمیده است که دیواره ی ماهیچه ای و پوشش غده ای دارد. غذا در معده هضم می شود و در زمان خروج، کاملاً به صورت مایع در می آید.

بین معده و روده، مجراهایی از کبد و پانکراس وارد لوله گوارش می شوند. طول روده بسته به نوع ماهی و غذایی که می خورد، متفاوت است. روده ی ماهیان گوشتخوار، کوتاه تر و روده گیاهخواران طولانی تر است. مواد غذایی از طریق روده جذب خون ماهی و مواد اضافی و جذب نشده، از راه مقعد، از بدن ماهی خارج می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته صنایع دستی + آینده شغلی رشته صنایع دستی

دفع غذای ماهی ها

دستگاه اصلی دفع کننده در ماهی ها، مانند سایر مهره داران، کلیه است. همچنین مقداری از دفع توسط دستگاه گوارش، پوست و آبشش ها صورت می گیرد. در مقایسه با مهره داران خشکی، ماهیان در حفظ غلظت ثابت آب و مواد محلول مانند نمک ها در بدن خود در دشواری هایی دارند.

به خصوص، ماهی های آب شور در محیطی زندگی می کنند که غلظت نمک در آن، بیش از حدی است که آنها بتوانند در درون بدن خود تحمل کنند. این وضعیت در ماهی های آب شیرین، برعکس است و آب محیط غلظت کمتری از بدن ماهی دارد؛ بنابراین سازوکارهای دفع و به خصوص کلیه، نقش مهمی در حفظ تعادل مواد شیمیایی بدن ماهی بر عهده دارد.

مخاط پوست تا حدی مانع پدیده ی اسمز –پدیده ای که تمایل دارد غلطت نمک در بدن ماهی را با غلظت آب محیط برابر کند– می شود. کلیه نیز نمک ها و آب اضافی را دفع می کند تا غلظت مناسب در بدن ماهی حاصل شود.

بینایی ماهی ها

برای بیشتر ماهی ها، بینایی اهمیت خیلی زیادی دارد. ساختار چشم ماهی، کم و بیش شبیه سایر مهره داران است. چشم بیشتر ماهیانی که در آب های عمیق و تاریک زندگی می کنند بزرگتر از چشم آنهاست که در آب های کم عمق و روشنند. بیشتر آنها عدسی کروی دارند و برای تنظیم کردن دید خود روی اشیاء دور یا نزدیک، آن را در کره ی چشم به حرکت درمی آورند. علیرغم غیرشفاف بودن آب و شکست نور در آن، اغلب ماهی ها به خوبی می بینند.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با امواج التراسونیک + روش کار دستگاه التراسونیک

التراسونیک امواج التراسونیک چیست و چه کاربردی دارد؟ صداهای موجود فرکانس و امواج مختلفی دارند …